Çocuk Gelişiminde Açık Hava Oyunlarının Önemi
Açık hava oyunları çocukların doğal ortam ve boyutlarda çevrenin, iklimin, doğanın farkına varmasını sağlar. Bu da çocukluğun sosyal gelişimini ve beden gelişimini olumlu yönde etkiler. Hal böyleyken çocukları doğayla ne kadar buluşturabilirsek gelişimleri o kadar iyi olacaktır.
Hareketli oyun;
- Saldırganlığın olumlu yöne kanalizesini sağlar,
- Çocukların yaratıcılığını ve bağımsızlığını destekler,
- Çocuğun bedenini tanımasını ve uygun kullanabilmesini sağlar.
Özellikle toplu halde oynanan oyunlar ile çocuk sosyalleşir ve işbirlikçiliği öğrenebilir. Çocuklar açık havada bol oksijenden, güneşten yararlanır. Solunum, sindirim sistemleri gibi bütün bedensel, organik ve fizyolojik işlevleri daha sağlıklı bir dengeye kavuşur. Örneğin; çukura taş atma oyunu el göz koordinasyonunun gelişimine yardımcı olur. Açık hava oyunları çocuklara gerçek bir mekân ve mesafe algısı kazandırır.
Top oyunları bu kavramların kazandırılmasında önemli bir araç olabilir.
Örneğin; çocuğun ayağı ile vurduğu topun nereye gideceğini düşünmesine, hızını şiddetini ona göre ayarlamasına yardımcı olur. Ayrıca koşu yarışları belirli bir zamanda ne kadar mesafe gidebileceklerini kavramaya yardımcı olabilir.
Öğrenme olanakları sağlanacak şekilde oyun alanlarının belirli bir şekilde düzenlenmesi, denetim altında bulundurulması ve çocukların gelişimlerine uygun oyun etkinliklerinin planlanması gerekmektedir. Açık hava oyunlarında okul öncesi çocuklarının ilgi ve oyun gereksinimlerini karşılayacak çeşitli materyallere ihtiyaçları vardır. Farklı materyaller hem duyu hem de beden yoluyla etkinliklerde etkileşimde bulunurlar.
Açık hava oyunlarında okul öncesi çocuklarının ilgi ve oyun gereksinimlerini karşılayacak çeşitli materyallere ihtiyaçları vardır. Farklı materyaller hem duyu hem de beden yoluyla etkinliklerde etkileşimde bulunurlar.
Bu materyaller
- Tırmanma merdiveni,
- Kayak kızak,
- Bisiklet,
- İçi boş karton kutular,
- Kova kürek tırmık,
- Plastik bebek ve hayvanlar,
- Çamur ve kumlar,
- Araba tekeri,
- Plastik tüneller ,
- Su havuzu,
- Denge tahtası vb.
Okul öncesi dönemde çocuklar aynı anda birden çok şeye dikkatlerini veremediklerinden sözel ve görsel yönergeler birlikte verilmelidir.
Aradığınız kriterlere uygun İlkokul, Kreş ve Anaokulları için hemen listelerimize göz atın.
Sözel Yönergeler
- Ellerini başına koyarak yürü,
- Eşiğin altından geç,
- Kollarını ileriye doğru uzat,
- İki ayağını birden hızlıca bas vb.
Görsel Yönergeler
Benim nasıl yaptığıma bakın ve siz de aynısını yapın’ derken istenilen hareket yapılmalı ve çocuklardan hareketi tekrarlamaları istenilmelidir. Bu oyunlar nesnelerle uyum sağlamayı ve kendi hareketlerinin etkililiği hakkında farkındalık kazanmayı amaçlar. Bu oyunlarda kazanılan beceriler çocuklara denetimin kendilerinde olduğu fikrini aşılar.