Okul Öncesi Dönemde Öğrenme Güçlüğü Belirtileri
Okul öncesi dönemde öğrenme güçlüğü sorunu yaşayan çocuklarda karşılaşılan disleksi, disgrafi, diskalkuli nedir?
Erken Tanı Çok Önemli
Her gelişim probleminde olduğu gibi özel öğrenme güçlüklerinde de erken tanı çok büyük önem taşımaktadır. Özel öğrenme güçlükleri akademik becerilerdeki zorlanmalar ile karşımıza çıkmaktadır. Bu sebeple özel öğrenme güçlüğü olan bireylerin tanılanma süreci genellikle ilkokul dönemine denk gelmektedir. Ancak okul öncesi dönemde ailelerin ve anaokulu öğretmeninin gözlemleri ile öğrenme güçlüğü yaşayan bireyler tespit edilebilir.
Özel öğrenme güçlüğü belirtileri
- Çocuğunuz geç mi konuştu?
- Kelimeleri yanlış mı söylüyor? Bardak yerine darbak, tencere yerine bencere.. gibi söylerken kelimelerde yer alan harflerin yerlerini değiştiriyor mu?
- Sık sık kelimeleri bulmakta zorlanıyor mu? Örneğin kalem isteyeceği zaman “kalem verir misin?” yerine “yazı yazdığımız şeyi verir misin?” diye mi soruyor?
- Anaokulunda sayıları öğrendikleri halde tanımakta zorlanıyor mu?
- Anaokulunda ritmik sayı saymayı öğrendikleri halde uzun süredir saymakta zorlanıyor mu, sıralarını karıştırıyor mu?
- Anaokulunda renkleri öğrenmelerine rağmen ayırt etmekte ve isimlendirmekte uzun süredir zorlanıyor mu?
- Anaokulunda öğretilen zıt kavramları öğrenmekte zorlanıyor mu?
- İki kavram arasındaki genel benzerlikleri bulmada zorlanıyor ? <(Örneğin elma-armut , otobüs-araba ne yönden birbirine benzer diye çalışıp, sorduğunuzda ikisi de “meyve, ikisi de taşıt” diyor mu?)
- Kullandığı ellerinden birinde lateralleşme (baskınlaşma) sağlandı mı? (Örneğin kalem tutarken sadece sağ elini ya da sol elini kullanması lateralleşmenin sağlandığı anlamına gelir)
- Kendisinin ve başkasının sağını solunu karıştırıyor mu? (Eğer öğretildiyse)
- İnce motor becerilerinde (El beceri: kalem tutma, makas kullanma.. gibi) yaşıtlarının gerisinde mi?
- Anaokulunda ya da evde söylene yönergelere uygun davranıyor mu? (Ali mutfağa gel, çatalları al gibi)
- Anaokulunda ya da evde bir süre kendi başına oyun oynayabiliyor mu? (Farklı oyuncaklarla kısa süreli dağıtarak oynamak yerine belli oyuncaklarla oyun kurarak yaklaşık 8-10 dakika oyun oynaması bekleniyor)
- Şekil, harf ve sayıları sanki aynada yansırmış gibi ters yazıyor mu? (Çocuklar sayı ve harfleri ilk öğrendikleri zaman ters yazabilirler, ancak bu uzun süre çalışılmasına rağmen hala devam ediyorsa; bu maddeye “evet” diyebiliriz)
- Yaşının gerektirdiği şekilde basit şekilleri (daire, kare, üçgen) kopyalamakta zorlanıyor mu?
- Bisiklete binme, bir yere tırmanma gibi ardışık motor faaliyetleri yapmakta zorlanıyor mu?
- Genellikle ayakkabı, tişört, eldiven gibi giysilerin yönlerini bulmakta zorlanıyor mu? (Ters mi giyiyor?)
Cevaplarınızın Çoğu Evet mi?
Yukarıdaki soruların büyük çoğunluğuna “evet” cevabını verdiyseniz anaokulu öğretmeninden çocuğunuzun sınıf içindeki öğrenme ile ilgili becerilerini gözlemlemesini isteyiniz. Ayrıca net bir değerlendirme için bu alanında uzman psikolog ve psikolojik danışmanlar bireysel test ve ölçekler kullanarak değerlendirme yapmaktadır. Bir uzman desteği almanız faydalı olacaktır. Böylece erken tanı ile erken eğitsel desteğe başlamak, çocuğunuzun öğrenme ile ilgili zorluklarını daha kolay aşabilmesini sağlayacaktır.