Artırılmış Gerçeklik Uygulamaları
Artırılmış Gerçeklik (AG), sanal nesnelerin gerçek dünya ile harmanlandığı, aynı zamanda gerçek ve sanal nesnelerin birbirleri ile etkileşim içinde bulunduğu teknoloji olarak tanımlanmaktadır. Artırılmış gerçeklik uygulamaları pazarlama, emlak, sinema, cihaz kurulumu ve tamir, dekor, turizm, eğitim, alışveriş, lojistik, sanat, müzeler, oyun, askeri, inşaat vb. alanlarda kullanılmaktadır.
Artırılmış gerçeklik uygulamalarının eğitim alanında kullanımına bakıldığında temel amacın soyut kavramların öğrencilerin farklı duyularına hitap edecek şekilde somutlaştırması, sınıf ortamında görülmesi mümkün olmayan şeyleri göstermesi, farklı teknik donanımlara ihtiyaç duyulan ve tehlikeli olan deneyleri güvenli şekilde yapmayı sağlaması diyebiliriz. Artırılmış gerçeklik kullanılarak öğrencilere farklı ders içerikleri, daha gerçekçi ve birden çok duyuya hitap ederek daha kalıcı bir şekilde aktarılabilir. Yapılan araştırmalarda artırılmış gerçekliğin öğrencilerde problem çözme becerilerini geliştirdiği, diğer geleneksel yöntemlere ve içeriklere kıyasla öğrenmeyi ve motivasyonu olumlu yönde etkilediği, soyut kavramları somutlaştırılarak kavramların öğrenilmesinde kolaylaştırıcı rol oynadığı tespit edilmiştir. Bunların yanı sıra artırılmış gerçeklik uygulamaları ile çalışırken gereken zihin yükünün, bilgisayar uygulamalarına göre de daha az olduğu gözlemlenmiştir.
Artırılmış Gerçeklik Uygulama Örnekleri
Augment, Space 4D+, Element 4D+, AR Anatomy 4D, Quiver, Animal 4D, HP Reveal/ Aurasma, GeoGebra (Geometri kısmı), Bookful, WWF Free Rivers, Google Expeditions, BBC Civilisations ve Metaverse eğitim alanında yaygın olarak kullanılan artırılmış gerçeklik uygulamalarıdır. Bunların çoğu özel olarak hazırlanmış kartlar veya düz yüzeyler kullanarak artırılmış gerçekliği sağlamaktadır. Uygulamalar, fen bilimleri derslerinde yaygın kullanımının yanı sıra matematik, sosyal bilgiler, Türkçe, yabancı diller, görsel sanatlar gibi derslere de dahil edilebilir. Hatta disiplinler arası olarak da kullanılabilir. Tüm bunların dışında, öğrenciler Unity yazılımı aracılığıyla kendi artırılmış gerçeklik uygulamalarını da hazırlayabilirler.
Quiver
Quiver sitesinden çıktı alınan boyama sayfalarının renklendirildikten sonra 3 boyutlu hale geldiği bir uygulamadır. Bu uygulama resimlerin kazanımlara uygunluğuna göre fen bilimleri, sosyal bilgiler, İngilizce ve Türkçe derslerinde kullanılabilir.
HP Reveal/Aurasma
Bu uygulama ile sıradan görseller bir videoya ya da sese dönüştürülebilir. Herhangi bir nesne veya görüntüye video eklenerek bir öğrenme materyali hazırlanabilir. Uygulama her ders ve kazanıma göre şekillendirilebilir. Videolarla zenginleştirilmiş panolar, sanal müzeler gibi farklı çalışmalar yapılabilir.
Bookful
Kitapların sayfalarını canlandırarak okuma ve dinleme olanağı sağlayan bir uygulamadır. Türkçe dil desteği olmadığı için İngilizce derslerinde kullanılabilir.
Google Expeditions
Bu uygulama ile tarih, bilim, sanat, kültür ve doğa gibi çeşitli dallara ait konular artırılmış gerçeklik yoluyla sınıfa taşınabilir. Uygulama için sadece bir mobil cihaz gereklidir ve düz bir yüzeyde görülebilir şekildedir. Kazanımlara uygun olarak farklı derslerde uygulanabilir.