fb

STEM Nedir?

Görüntülenme Sayısı: 2510

Son yıllarda okullarda verilmeye başlanan STEM eğitimi ile, aileler STEM nedir? sorusuna cevap aramaya başladı. Bu eğitimin nasıl verildiğine, faydalarının neler olduğuna ve STEM'in geleceğine dair fikir sahibi olabileceğiniz makalede merak ettiğiniz tüm soruların cevabını bulabileceksiniz.

STEM Nedir?

STEM, bilim (science), teknoloji (technology), mühendislik (engineering) ve matematik (mathematics) gibi alanları tek bir çatı altında toplayan ayrıca bu birleşme ile öğrenme ve gelişim süreçlerini destekleyen proje tabanlı bir eğitim metodudur. Bu terim ilk olarak 2011 yılında ABD Doğa Bilimleri Enstitüsü başkanı ve aynı zamanda yeni eğitim programlarının geliştirilmesinden sorumlu olan biyolog Judith A. Ramaley tarafından kullanılmıştır. Bu model ile öğrenciler fen bilimleri ve matematik derslerini ezbere dayalı değil; yaparak, yaşayarak ve keşfederek anlamaya çalışmaları desteklenir.

STEM eğitimi ile öğrenciler problem çözme, soru sorma, analiz etme, araştırma, eleştirel düşünme ve etkili iletişim kurabilme gibi temel becerilerini geliştirebilirler. Bu sistemde dersler klasik bir müfredata bağlı kalınarak değil, çok yönlü ve proje tabanlı ilerler. Öğrenciler işledikleri konuyla ilgili tüm detayları sorgular ve STEM'in dört bileşeni çerçevesinde disiplinlerarası öğrenmeye odaklanır. Gün içerisinde karşılaşılan problemlerin çözümü ve olaylara farklı bir bakış açısı getirme yetkinliğinin kazanılmasını sağlayan bu metodun tüm dünyada önemi kavranmış ve okul müfredatlarına dahil edilmiştir. STEM eğitimi matematik ve bilimi ayrı ayrı düşünmek yerine bütünleşik bir yapı içerisinde değerlendirir. Bu iki alanın bir arada düşünülmesi öğrencilerin edindikleri bilgileri gündelik hayatta kullanımlarını kolaylaştırırken aynı zamanda eğitim sürecini daha nitelikli kılmaktadır.

STEM eğitiminin son dönemlerde öneminin artmasın iki temel sebebi vardır. Bunlardan birincisi STEM alanında okuyacak veya çalışacak olan insan sayısını arttırmaktır. İkincisi ise bireylerin STEM alanında çalışmaları devam ettikçe bu alanda üretebilecekleri inovasyon ve teknoloji odaklı ürün ve hizmet sayılarını arttırmak. Buradaki önemli noktalardan biri de topluma ve insanlığa yaratıcı çözümler bulabilmektir. Bu sebeple STEM dünyada görmek istediğimiz yeniliği sağlayacak bir araç oralar görülmektedir.

STEM Etkinlikleri ve Uygulamaları

Öğrencilerin gündelik hayatlarında merak duygularını üst seviyede tutmak ve çevresinde olup biteni araştırıp, sorgulamasını sağlamak adına STEM eğitimi küçük yaşlardan itibaren verilebilir. Etkinliklerin ve uygulamaların bu modeli daha kolay kavranabilecek hale getireceği ve sistemin daha verimli ve hızlı sonuçlar vereceği açıktır. Küçük yaşlardaki öğrencilere bu sistemi öğretmek adına STEM oyuncakları tercih edilebilir. Çocuklar bu oyuncaklarla hem yaratıcılıklarını geliştirebilirler hem de efektif yönlerine katkı sağlayarak fark yaratabilirler. Bu oyuncaklar ile çocuklar uçakların havada nasıl gidebildiklerini anlayabilir, güneş enerjisiyle çalışan aletler geliştirebilir, uzaktan kumandalı araba tasarlayabilirler.

Okullarda verilen STEM eğitimlerinde ise öğretmenlere büyük iş düşüyor. Öğrencilerin ilgi duyabileceği, farklı çözüm yolları bulabileceği problemleri ortaya çıkarma ve birlikte çalışmalarına ve düşüncelerini kanıtlamalarına izin verme görevi öğretmenlere düşmektedir. Dijitalleşen dünyada ortaya çıkan teknoloji tabanlı mesleklere duyulan ihtiyaç her geçen artmaktadır. Tam da bu noktada STEM eğitimi alan öğrenciler sayısal mesleklerde daha başarılı olmakta ve geleceğin ihtiyaç duyduğu teknolojileri üretme noktasında etkin rol oynayabilmektedirler.

Türkiye'de STEM Eğitimi

Dünya üzerinde STEM eğitimi ile ilgili yaşanan gelişmeler Türkiye'de de Milli Eğitim Bakanlığı, TÜBİTAK, özel okullar ve üniversiteler tarafından özenle takip edilmektedir. STEM eğitimi için en önemli noktalardan biri öğretmen eğitimidir. Öğretmen eğitiminde en dikkat edilmesi gereken husus ise öğrencinin pedagojik olarak bu konuda desteklenmesini sağlamaktır. Türkiye'de yapılan araştırmalar sonucunda STEM alanında bir yetkinlik sorunu değil, ilgi sorununun olduğu ortaya çıkmaktadır. Bu anlamda okullar birer değişim alanları haline gelmektedir.

Bu makale Umut Arslan tarafından 18 Temmuz 2019 tarihinde yazılmıştır.
Diğer Veliler ile Paylaş!

Bu makaleye henüz bir yorum yapılmamış ilk yorumu yapan sen ol! Yorum Yap
Yorum Yap
Ad Soyad *
E-Posta Adresiniz *
Yorumunuz *
PAYLAŞ
Sonraki Makaleye Göz Atın
Okul Öncesi Eğitiminde En Kapsamlı Konferans Okul Öncesi Eğitiminde En Kapsamlı Konferans 26 Ekim’de. Eğitimde Değişim Konferansı, “Değişim 0’dan Başlar” mottosu ile Türkiye’nin alanında en kapsamlı konferansına hazırlanıyor.
İstanbul Bölgesinde Yorumlanan Bazı Okullar
Özel Bilgiç Çocuk Anaokulu Özel Okul
Özel Bilgiç Çocuk Anaokulu

Eğitimi, baştan sona tüm kadrosunun güleryüzü ve aile sıcaklığı... Gözümüz asla arkada kalmıyor. hepsine teşekkür ediyor...

Özel Dragos Yeşil Beyaz Anaokulu Özel Okul
Özel Dragos Yeşil Beyaz Anaokulu

SELAMLAR KIZIMIZ ÇOK KÜÇÜK OLMASINA RAĞMEN İLK KEZ BİR ANAOKULUNDA BU KADAR GÜLER YÜZLÜ KARŞILANDIK.KIZIM VE BEN ÇOK MU...

Özel Pıtırcık Anaokulu Özel Okul
Özel Pıtırcık Anaokulu

Önce Allah sevgisinin aşılandığını bildiğimden içim rahat. Maşallah hocalarıma.

Üye Girişi

Şifremi Unuttum

veya

Facebook İle Giriş Yap Üye Ol | Kurumsal Giriş

Üye Ol

veya

Facebook İle Üye Ol Üye Girişi | Okul Kayıt | Şifremi Unuttum