Başka Bir Okul Mümkün
Eğitim sistemindeki var olan aksaklıklar anne-babalar olarak hepimizin eleştirdiği bir sorun. Dünyanın neresine giderseniz gidin o ülkenin eğitim sistemi ne kadar “iyi” olursa olsun yine de sistemden memnun olmayan ve yararlanamayan insanlar bulunur. Bizim eğitim sistemimizde elbette mükemmel bir sistem değil, mevcut aşılması gereken problemleri var, daha iyi bir hale gelmesi için sürekli değişim içinde.
Yeni Bir Girişim
İşte hali hazırdaki sistemi eleştirip birilerinden düzeltmesini beklemek yerine kolları sıvayan ve artık bir şeyler yapalım diyen insanların oluşturduğu bir girişimden bahsedeceğiz; Başka Bir Okul Mümkün Derneği. Dernek bir grup ebeveyn, aktivist, öğretmen, eğitim bilimci ve çeşitli uzmanların bir araya gelmesinden oluşuyor. Girişim 2009 yılında; eğitim ve öğretimin öznesinin çocuklar olduğu, çocukların dinlendiği ve kararlara katılım yetkilerinin olduğu bir okul hayaliyle yola çıkmış.
Okullar Giderek Artıyor
2010 yılında alternatif okullar kurmak amacıyla dernekleşen grubun şu anda Türkiye’nin onlarca bölgesinden yüzlerce üyesi bulunmakta. 2013 yılında ilk BBOM okulunu Bodrum’da açtılar. Okulun adı “Mutlu Keçi” çocukların kararıyla konulmuş bir isim. 2015 yılında ise Ankara, İzmir, Kaş ve Çanakkale’de okul açma projelerini devam ettirdiler ve Ankara İncek’te “Meraklı Kedi” ilkokulu açılır. Çanakkale’de ise bir erken çocukluk eğitim merkezi açma çabası halen devam etmektedir.
BBOM Modeli Nedir?
Model 4 ana eksen etrafında oluşturulmuştur. Alternatif eğitim, Demokratik Yönetim, Ekolojik Duruş ve Özgün Finansman.
Alternatif Eğitim: “Her çocuk kendine özgüdür ve yaşamın bir parçası olan eğitim sürecini şekillendirmeye hakkı vardır.” Temel prensipleri eğitim programlarını bu temele dayandırmaktır. Program, her çocuğun farklı öğrenme hakkı olduğu düşüncesi üzerine kuruludur. Modelin sahip olduğu çocuk merkezli eğitim anlayışı, çocukların duygu ve düşünce dünyasının, yeteneklerinin ve ilgi alanlarının farklılığını ve bu farklılıkların tanınmasını ve vurgulanmasını temel alır. Çocuğa eğitimiyle ilgili söz ve karar hakkı tanınır. Milli Eğitimin yapılandırıcı yaklaşımıyla uyum içinde sürdürülür.
Demokratik Yönetim: Model öğrenciler, anne-babalar, okul çalışanları ve çevrenin bir arada fikir ürettiği, çözüm önerileri yarattığı iletişimi temel alan demokratik bir yapıyı hedefler. Çocukların yönetime katılımını destekler.
Ekolojik Duruş: Modelin en önemli özelliklerinden biri ekolojik duyarlılığa verdiği destektir. Doğayı ve onun bileşenlerini insanlığın hizmetine sunulmuş kaynak olarak değil birer varlık olarak kabul eder. Ekolojik felsefeyi eğitimin merkezine alır ve bu alanda diğer okullara örnek olma amacındadır. Ekoloji konusunu müfredatla içselleştirerek ekolojik bilinçlendirme ve farkındalık yaratma amacındadır.
Özgün Finansman: “Herkesten kapasitesine göre, herkese ihtiyacına göre” bir finansman anlayışı benimsemişlerdir. Okulların ücretleri kar amaçlı değil kendi giderlerini karşılayacak oranda belirlenir. Amaçları kar değil finansal sürdürülebilirliktir. Özel gereksinimli ve risk altında çocuklar için milliyet, ırk, dil, din, cinsiyet, cinsel yönelim, cinsel kimlik ile ekonomik, sosyal ve fiziksel engeller açısından çocuk ayrımı yapmadan kotalar oluşturulur. Ve belki de en önemlisi sistemde destek aile- ikinci aile vb. çözümleri bulunmaktadır.
Tüm bunlar kulaklara hayal gibi geliyor fakat BBOM oluşumu bu hayallerini büyük oranda gerçekleştirmiş. Yeni okulları ve yeni projeleri için çalışmaları devam ediyor. Eğitimciler için Başka Öğretmenler Mümkün projeleri hayatta. İlkokul öğretmenlerine destek programları ve her geçen gün hızla büyüyen gönüllüleri var.