Orta Yıllar Programı - MYP Nedir?
Orta Yıllar Programı (MYP), 11-16 yaş arası öğrencilere, 21. yüzyılın becerileri ile donatılmış, küresel düşünen ve hareket eden bireyler olma yolunda rehberlik eden, Uluslararası Bakalorya (IB) tarafından geliştirilmiş bir eğitim programıdır.
Orta Yıllar Programı - MYP Nedir?
Uluslararası Bakalorya(IB), öğrencilere küresel düşünme becerileri kazandırarak bilinçli, sorgulayıcı ve etkili bir şekilde hareket edebilen bireyler olarak yetişmelerini sağlayan dünya çapında tanınan bir eğitim programıdır. IB’nin Orta Yıllar Programı(Middle Years Programme/MYP), 11-16 yaş arası öğrencilere yönelik tasarlanmış bir eğitim programıdır. Bu program, öğrencilerin eleştirel düşünme, yaratıcılık, problem çözme ve kültürel farkındalık gibi becerilerini geliştirme üzerine odaklanmaktadır.
MYP, öğrencilerin bireysel potansiyellerini keşfetmeleri ve geliştirmeleri için birçok fırsat sunmaktadır. Program, altı ana disiplin grubundan oluşmaktadır: Dil ve edebiyat, insan bilimleri, matematik, sanat, beden eğitimi ve tasarım. Bu disiplinler, öğrencilere çok yönlü bir eğitim sunmaktadır ve farklı ilgi alanlarına ve yeteneklere sahip öğrencilerin ihtiyaçlarını karşılamaktadır.
MYP'nin öğretim yaklaşımı, öğrencilerin aktif bir şekilde katılımlarını teşvik etmektedir. Araştırma-sorgulama, kavramları anlama ve yerel ve küresel bağlamlarda geliştirme gibi yaklaşımlar, öğrencilerin bilgiyi derinlemesine anlamalarına ve gerçek dünya problemleriyle ilişkilendirmelerine yardımcı olmaktadır.
Ayrıca, MYP, öğrencilere etkili iletişim, iş birliği ve öz yönetim gibi yaşam becerileri kazandırmayı hedeflemektedir. Öğrenciler, projelerde bir araya gelerek ekip çalışması yapmakta, farklı perspektiflerden öğrenmekte ve kendilerini etkili bir şekilde ifade etme becerilerini geliştirmektedir.
MYP'nin değerlendirme süreci, öğrencilerin akademik başarılarını ve kişisel gelişimlerini ölçmek için çeşitli yöntemler kullanmaktadır. Sınavlar, projeler, performans görevleri ve portföyler gibi farklı değerlendirme araçları, öğrencilerin farklı öğrenme stillerine uygun olarak değerlendirilmesini sağlamaktadır.
MYP, öğrencilere derinlemesine öğrenme deneyimleri sunarak onları küresel vatandaşlar olarak yetiştirmektedir. Program, eleştirel düşünme becerileri, kültürel farkındalık ve etkili iletişim gibi yaşam boyu öğrenme becerileri kazandırarak öğrencilerin başarılı bir gelecek için hazırlanmalarına yardımcı olmaktadır.
Orta Yıllar Programı - MYP’deki Altı Küresel Bağlam
Orta Yıllar Programında, öğrenciler Uluslararası Bakalorya(IB) tarafından belirlenen altı küresel bağlamı araştırmaktadır. Bu bağlamlar, disiplinler arası bir bakış açısıyla ele alınan ve öğrencilerin günümüz dünyasının karmaşıklığını anlamalarına yardımcı olan geniş temalardır. Altı küresel bağlam şunlardır:
Kimlikler ve İlişkiler: Bu bağlam, öğrencilerin kendilerini ve başkalarını keşfetmelerini ve anlamalarını sağlamaktadır. Aile, toplum ve kültür gibi kavramları kapsamaktadır.
Kişisel ve Kültürel Kimlik: Bu bağlam, öğrencilerin kendi kimliklerini ve farklı kültürlerin kimliklerini keşfetmelerini sağlamaktadır. Irk, etnik köken, dil ve din gibi kavramları kapsamaktadır.
Mekân ve Zamandaki Yerimiz: Bu bağlam, öğrencilerin dünyadaki yerlerini ve zaman içindeki yerlerini anlamalarını sağlamaktadır. Coğrafya, tarih ve çevre gibi kavramları araştırmaktadır.
Bilimsel ve Teknik Yenilikler: Bu bağlam, öğrencilerin bilimsel ve teknolojik gelişmelerin dünyayı nasıl etkilediğini anlamalarını sağlamaktadır. Bilim, teknoloji, mühendislik ve matematik gibi kavramları kapsamaktadır.
Adalet ve Kalkınma: Bu bağlam, öğrencilerin adalet ve kalkınma kavramlarını anlamalarını ve dünya çapındaki eşitsizlikleri keşfetmelerini sağlamaktadır. İnsan hakları, sürdürülebilirlik ve küresel vatandaşlık gibi kavramları kapsamaktadır.
Küreselleşme ve Sürdürülebilirlik: Bu bağlam, öğrencilerin küreselleşmenin dünyayı nasıl etkilediğini ve sürdürülebilir bir geleceğin nasıl sağlanabileceğini anlamalarını sağlamaktadır. Kültürel etkileşim, ekonomi ve çevre gibi kavramları kapsamaktadır.
MYP'de öğrenciler, bu altı küresel bağlamı farklı disiplinler ve bakış açıları aracılığıyla araştırmaktadır. Bu, öğrencilerin dünyayı daha iyi anlamalarına, eleştirel düşünme becerilerini geliştirmelerine ve sorumlu ve bilinçli global vatandaşlar olmalarına yardımcı olmaktadır.
Orta Yıllar Programı - MYP’nin Amaçları
Küresel Düşünme ve Hareket Etme Becerileri Kazandırmak: MYP, öğrencilerin küresel toplumun sorumlu üyeleri olmalarını ve dünyadaki sorunlara karşı duyarlı olmalarını sağlamaktadır. Bunu, öğrencilere farklı kültürleri ve bakış açılarını anlamalarını, eleştirel düşünme becerilerini geliştirmelerini ve problem çözme yeteneklerini artırmalarını sağlayarak gerçekleştirmektedir.
Yaşam Boyu Öğrenmeyi Teşvik Etmek: MYP, öğrencilere araştırma, sorgulama ve keşfetme yoluyla öğrenmenin keyfini yaşatarak, onları yaşam boyu öğrenmeye teşvik etmektedir. Program, öğrencilerin kendi öğrenmelerini yönlendirmelerine ve sorumluluk almalarına yardımcı olmaktadır.
Bilinçli Vatandaşlar Yetiştirmek: MYP, öğrencilere etik değerler ve sorumluluk bilinci aşılamaktadır. Program, öğrencilerin insan hakları, demokrasi ve sürdürülebilirlik gibi konularda bilgi sahibi olmalarını ve bu konularda aktif rol almalarını teşvik etmektedir.
Sürdürülebilir Dünya Vatandaşları Olmalarını Sağlamak: MYP, öğrencilerin çevreye karşı duyarlı olmalarını ve sürdürülebilir bir geleceğe katkıda bulunmalarını sağlamaktadır. Program, öğrencilerin doğal kaynakların korunması, iklim değişikliği ve küresel ısınma gibi konularda bilgi sahibi olmalarını ve bu konularda çözümler üretmelerini teşvik etmektedir.
Öğrenme Süreçlerini Desteklemek: MYP, öğrencilerin sadece bilgi edinmelerini değil, aynı zamanda becerilerini geliştirmelerini ve potansiyellerini keşfetmelerini sağlamaktadır. Program, öğrencilerin farklı disiplinler arası bağlantılar kurmalarını ve eleştirel düşünme becerilerini geliştirmelerini teşvik etmektedir.
Uluslararası Bakış Açısı Kazandırmak: MYP, öğrencilerin farklı kültürleri ve bakış açılarını anlamalarını sağlayarak uluslararası bir bakış açısı kazandırmaktadır. Program, öğrencilerin dil becerilerini geliştirmelerini ve farklı ülkelerden insanlarla iletişim kurmalarını teşvik etmektedir.
Bilgi ve Anlayış Becerilerini Geliştirmek: MYP, öğrencilere araştırma, sorgulama ve analiz etme yoluyla bilgi ve anlayış becerilerini geliştirmelerini sağlamaktadır. Program, öğrencilerin problem çözme becerilerini geliştirmelerini ve yaratıcı düşünme becerilerini kullanmalarını teşvik etmektedir.
Üniversite, Meslek ve Genel Yaşam Adaptasyonunu Sağlamak: MYP, öğrencilere üniversiteye ve iş yaşamına geçişi kolaylaştıran beceriler kazandırmaktadır. Program, öğrencilerin zaman yönetimi, araştırma yapma ve sunum yapma gibi becerilerini geliştirmelerini teşvik etmektedir.
Orta Yıllar Programı - MYP’de Öğretim Yaklaşımları
MYP, öğrencileri aktif ve sorumlu öğrenenler olarak yetiştirmeyi amaçlayan bir eğitim programıdır. Bu hedefe ulaşmak için, aşağıdaki öğrenme yaklaşımlarını kullanmaktadır:
Araştırma-Sorgulama: Öğrencilerin kendi bilgilerini bulmalarına ve anlayışlarını inşa etmelerine odaklanılmaktadır. Kendi sorularını sorma, araştırma yapma ve bulgularını analiz etme becerilerini geliştirmektedir. Bilginin kaynağını ve güvenilirliğini değerlendirmelerine yardımcı olmaktadır.
Kavramları Anlama: MYP, soyut kavramları somut örneklerle ilişkilendirerek öğrencilerin daha kolay kavramasını sağlamaktadır. Öğrencilere gerçek dünya problemlerini çözmek için bilgilerini kullanma fırsatı vermektedir. Farklı disiplinler arasındaki bağlantıları göstererek öğrencilerin bilginin bütünleşik bir yapıya sahip olduğunu anlamalarını sağlamaktadır.
Yerel ve Küresel Sorunlara Farkındalık Geliştirme: Öğrencilere yerel ve küresel sorunlara dair bilgi ve farkındalık kazandırmakta ve sorumluluk duygusu geliştirmektedir. Öğrencilerin bu sorunlara karşı çözüm üretmeleri ve katkıda bulunmaları için teşvik etmektedir. Kültürel çeşitliliği ve farklı bakış açılarını anlamaya teşvik etmektedir. Öğrencilerin farklı kültürlerden gelen insanlarla iletişim kurmalarını ve iş birliği yapmalarını sağlamaktadır.
Verimli Ekip Çalışması ve İş Birliğine Odaklanma: Öğrencilere ekip çalışması ve iş birliği becerilerini geliştirmeleri için fırsatlar sunmakta; ekip üyelerinin rollerini ve sorumluluklarını anlamalarına yardımcı olmaktadır. Ekip içinde etkili iletişim kurmanın ve fikir birliğine varmanın önemini vurgulamaktadır.
Kapsayıcılık ve Farklılığa Değer Verme: Farklı öğrenme stillerine uygun çeşitli öğretim yöntemleri kullanmaktadır. Görsel, işitsel ve kinestetik öğrenme stillerine hitap eden etkinlikler sunmaktadır. Farklı kültürel geçmişlerden gelen öğrencilerin katılımını teşvik etmekte ve öğrencilerin farklı kültürleri ve bakış açılarını anlamalarını ve saygı duymalarını sağlamaktadır.
Değerlendirmeyi Yol Gösterici Olarak Kullanma: Öğrencilere öğrenimleri hakkında kapsamlı ve yapıcı geri bildirim sağlamaktadır. Bu geri bildirim, öğrencilerin güçlü ve zayıf yönlerini belirlemelerine ve öğrenmelerini nasıl geliştirebileceklerini anlamalarına yardımcı olmaktadır. Formatif ve summative değerlendirme yöntemlerini birlikte kullanmaktadır. Formatif değerlendirme, öğrenmenin ilerleyişi hakkında bilgi verirken, summative değerlendirme öğrenmenin sonunda ne kadar öğrenildiğini ölçmektedir.
Orta Yıllar Programı - MYP’de Öğrenme Yaklaşımları
MYP öğrenme yaklaşımları, öğrencilerin derinlemesine öğrenmelerini, eleştirel düşünme becerilerini geliştirmelerini, problem çözme yeteneklerini artırmalarını ve sorumlu global vatandaşlar olmalarını sağlayan beş temel beceri kategorisine odaklanmaktadır:
Düşünme Becerileri: Öğrenciler, bilgiyi sorgulamayı, analiz etmeyi ve sentezlemeyi; yeni fikirler üretmeyi ve problemlere özgün çözümler bulmayı; ahlaki değerleri ve ilkeleri anlamayı ve bunlara göre karar vermeyi öğrenmektedir. Bu sayede, karmaşık problemleri çözebilecek ve sağlam argümanlar oluşturabilecek bilgi ve becerilere sahip olmakta; yenilikçi ve girişimci bir bakış açısı kazanmakta; sorumlu ve etik davranan bireyler olmaktadırlar.
Araştırma Becerileri: Öğrenciler, güvenilir bilgi kaynaklarını bulmayı ve değerlendirmeyi; bilgiyi organize etmeyi ve farklı formatlarda sunmayı öğrenmektedir. Aynı zamanda merak duygusunu ve araştırma becerilerini geliştirerek, kendi öğrenmelerinin sorumluluğunu almaktadır. Bu sayede bilgiye eleştirel bir bakış açısıyla yaklaşabilmekte ve onu etkili bir şekilde paylaşabilmektedirler.
İletişim Becerileri: Öğrenciler, farklı formatlarda ve farklı kitlelere hitap edecek şekilde yazılı ve sözlü iletişim kurabilme becerileri ile fikirlerini ve argümanlarını açık ve ikna edici bir şekilde ifade edebilme becerilerini geliştirmekte; farklı bakış açılarını anlayabilmek için karşılarındakini dikkatle dinlemeyi öğrenmektedir.
Sosyal Beceriler: Öğrenciler, birbirleriyle saygı ve hoşgörü çerçevesinde ilişkiler kurmayı ve sürdürmeyi öğrenmekte; ekip çalışması ve iş birliğinin önemini anlayarak, ortak hedeflere ulaşmak için birlikte çalışma becerilerini; etkili iletişim kurma ve çatışmaları barışçıl bir şekilde çözme becerilerini geliştirmektedir.
Öz Yönetim Becerileri: Öğrenciler, ulaşılabilir hedefler belirlemeyi ve zamanlarını etkili bir şekilde yönetmeyi; öğrenmeye ve gelişmeye motive olmayı ve öz disiplinli bir şekilde çalışmayı; kendi duygularını fark etmeyi ve stresle başa çıkmayı öğrenmektedir.
Bu beş temel beceri kategorisi, birbirleriyle bağlantılı ve örtüşen alanlar içermektedir. MYP öğrenme yaklaşımları, bu becerilerin geliştirilmesine bütüncül bir bakış açısıyla yaklaşarak, öğrencilerin etkin, şefkatli ve yaşam boyu öğrenen bireyler olmalarını sağlamaktadır.