İki Dillilik mi İkinci Yabancı Dil Eğitimi mi?
Çocuklarda yabancı dil eğitimi konusunda pek çok soru işareti anne babaları kafasını kurcalamaktadır. Bunlardan biri de dil gelişimini olumsuz etkilemeden yabancı dil eğitiminin nasıl olması gerektiğidir. Bu konuda araştırma yapılmaya başlandığında çocuğun yabancı dil öğrenmesinin farklı pek çok yolu olduğu görülecektir.
İki Dillilik Nedir?
İki farklı dilin konuşulduğu ailelerde doğan çocukların doğdukları andan itibaren iki dile de maruz kalması çocukların her iki dili de edinmesini sağlamaktadır. Bu duruma İki dillilik (bilingualism) denilmektedir. Bir örnek ile iki dilli eğitimi açıklayacak olursak ailede İngilizce ve Türkçe konuşuluyor olsun. Böyle bir durumda çocuğun her iki dili de maruz kalması, iki dili de anadili olarak öğrenebilme şansı getirecektir. Ancak bunun olabilmesi için anne-babanın her zaman farklı dilleri konuşması gerekmektedir. Yukarıdaki örnek üzerinde gidecek olursak anne her zaman İngilizce, baba da her zaman Türkçe konuşarak çocuk ile iletişim kurması sağlanmalıdır. Anne ve babanın karışık olarak dilleri kullanmaları çocuğun dil edinim sürecinde zorluklara sebep olabilir.
Bu yüzden eğer çocuğunuzun iki dili de ana dili gibi kullanmasını istiyorsanız, çocuk doğduğu andan itibaren her zaman anne ve baba farklı dilleri kullanarak çocuk ile iletişime geçmelidir. Böylece çocuğunuzun her iki dili de kolayca ve doğal olarak öğrenmesini sağlamış olursunuz.
Beyin gelişim sürecine baktığımızda, çocukların 6 aya kadar söyleneni anlamaya başladıkları görülmektedir. İlk 1 yılda çocukların dil edinim süreçlerinde hızlı bir ilerleme yaşanmaktadır. Bu ilerlemede çocuğun iki dile de maruz kalması beyinde dilinde ayrı ayrı kodlanmasını sağlayacak, böylece iki dilde doğal bir süreç ile çocukta anadil olarak gelişecektir.
İki dili de kullanabiliyor olmanın bilişsel ve dil gelişimi açısından çocuk üzerinde herhangi bir gerilemeye sebep olmadığı aksine, iki dilli çocukların akademik becerilerinin diğer çocuklara göre daha iyi olduğu yönünde araştırma sonuçları dikkat çekmektedir.
Tek dillilik nedir?
Tek anadile sahip çocukların ikinci dili edinme süreçleri nasıl olmalıdır?
“Tek dillilik” (Monolingualism), yalnızca bir dilin konuşulduğu ailelerde büyüyen çocukların, bu dilde iletişim kurabilme becerisini kazanabilmesi olarak ifade edilmektedir. Böyle bir ailede büyüyen çocuklar yabancı dil öğrenmek için ayrı bir eğitim almak durumundadır.
İkinci yabancı dil eğitimini alabilmek için de çocuğun 2 yaşını geçmesi, anadilini uygun bir şekilde kullanabiliyor olması beklenmektedir. Yoksa çocuğun anadili kazanma sürecinde geriliklere rastlanabilir.
İkinci yabancı dile sahip olmak çocukların gelişimlerine zararlı mı?
Geçmiş dönemlerde yapılan araştırmaların bazıları ikinci dile sahip olmanın, çocukların bilişsel süreçlerini ve kafasının karışmasına neden olarak dil edinim süreçlerini yavaşlattığını belirtmektedir.
Ancak son dönemde yapılan çalışmalar iki dilli de olsa ikinci dil olarak da olsa, iki yabancı dile sahip çocukların bilişsel gelişimlerinin, edinmeyen çocuklara göre daha iyi olduğunu; akıl yürütme, problem çözme, konsantrasyon ve akademik becerilerde daha başarılı olduklarını ortaya koymaktadır. Erken dönemde çocukların ikiden de daha çok dil öğrenebileceklerini. Bunda beynin erken gelişim dönemindeki esnek yapısının önem taşıdığı belirtilmektedir.
Bu yazı ilginizi çekebilir. Erken Yaşta Yabancı Dil Eğitimde Dikkat Edilmesi Gerekenler