İlkokul Araştırması Yaparken (Üçüncü Bölüm)
Okullarla ilgili bilgiyi topladık ve listemizdeki okullarla görüşmeye gittik. Peki okulların hangi sorularımızı yanıtlamasını isteyeceğiz?
Okulun eğitim politikası nedir?
Okul öğrenci odaklı mı yoksa başarı odaklı mı? Yoğun bir akademik müfredat mı sunuyor yoksa içinde sosyal ve fiziksel aktivitelerin de akademik program kadar değerli olduğu dengeli bir program mı? Başarı seviyeleri aynı çocuklarla tek tip bir eğitim anlayışına mı sahip? Farklı düzeyde çocuklarla her çocuk farklı öğrenir anlayışını mı izliyor?
Özellikle ilkokul çağı çocuğun keşfederek öğrenmeye açık olduğu, hareket etme özgürlüğünü kısıtlamadan oynayarak deneyim kazanması gereken bir çağdır. Çocuğun saatlerce bir sırada ardı arkası kesilmeyen bilgi edinmesi yeni öğretim anlayışlarında oldukça “çağ dışı” bir yöntem olarak kalmış durumda. Yeni öğretim anlayışlarını benimseyen okullar çocuklara bilgiyi yeterli ve ihtiyaç duyduğu oranda, yaşayarak öğrenme deneyiminden faydalanarak aktarmaktadırlar.
Okulun kadro istikrarı nedir?
Eğer tercih edeceğiniz okul uzun süredir eğitim yaşantısından yer alan bir kurum ise okulun kadro istikrarını sorgulamalısınız. İlkokulda öğretmen değişimi çoğu çocuğun kolay karşılayamayacağı bir durumdur. Öncelikle öğretmen değişimi bu açıdan önemli. Bir diğer önemsenmesi nokta ise sürekli öğretmen değiştiren bir kurumun yönetim politikasında bir sorun var demektir. Kurum içerisinde çalıştırdığı öğretmenlerini maddi ya da manevi açıdan desteklemiyor ve mesleki anlamda “mutsuz” duruma düşürüyor anlamını çıkarabiliriz. Mesleki anlamda tatmin olmayan bir öğretmenin öğrencilerine mutlu bir eğitim yaşantısı sunmasını beklemek de hiç gerçekçi olmayacaktır.
Okulun değerleri nelerdir?
Tüm canlıların yaşamına saygı duyan çevre duyarlılığı yüksek bir okul mu? Yoksa yunus parkları, hayvanat bahçesi, sirk vb. oluşumları çocuklar için sadece “eğlence” olarak gören bir kurum mu? Farklı gelişen öğrencilere bakış açısı nedir? Farklı öğrenen çocuklar için uyguladığı ayrı bir program var mı? Herkese eşit haklar doğrultusunda tüm öğrencilere demokratik olma bilinci kazandırabilen bir okul mu? Yoksa tek bir kalıp bir inanca ve değer sistemine sahip ve içinde farklılıkları kabullenmeyen bir okul mu?
Farklılıkları kabullenen ve her öğrencisine eşit eğitim imkanı sağlayan okullarda yetişen çocukların büyüdüklerinde farklılıklara bakışı şu anda biz yetişkinler olarak baktığımız konumdan oldukça farklı olacaktır. Bu farkta var olan farklılığı hissetmeden kabullenişleri ve bir tür zenginlik içinde yaşamaları olacaktır. Her çocuk kendi potansiyelini keşfetme imkanı tanındığı takdirde başarılı olabilir.