Bir İlkokuldan Beklenti Ne Olmalı?
Anne-babaların çocukları ilköğretim çağına geldiğinde, okula başlamadan önce okulla ilgili birtakım beklentilerinin olması çok doğal. Bu beklentilerin bir kısmı oldukça mantıklı bir kısmı ise gerçekleşmesi zor beklentiler olabilmektedir. Örneğin hem ucuz hem de bir çok sosyal aktivitenin yer aldığı bir özel ilkokul beklentisi gerçekçi bir beklenti değildir.
Siz de beklentileriniz doğrultusunda size en uygun ilkokulu bulmak için İlkokullar listemize göz atabilirsiniz.
Başarı Tek Kriter Değildir
“Başarı” bir okul için tek kriter değil. Artık okullardan sadece “başarı odaklı” olmaları beklenmiyor. Hatta çoğu veli çocuğunun sadece başarıya odaklı bir okulda olmasını sakıncalı buluyor. Bu nedenle bazı ilkokullar için “o okul çok iyi” denir. Dikkat ederseniz hiçbir ilkokul için o ilkokul çok başarılı denmez. Evet başarılı olarak nitelendirilen bir çok ilkokul vardır fakat başarılı öğrenciler yetiştirmek en üst düzeyde not alan öğrenciler anlamına gelmemektedir. “Başarı” nın tanımı bile her ilkokula göre değişir. Peki iyi ilkokul nedir? Çocuğun başarısı ne anlama gelir? Bir ilkokuldan beklenti ne olmalıdır?
Öğrenci odaklı bir okul
Öğrenciye odaklı bir eğitim anlayışı geliştirmiş, çocukların eleştirel düşünmesine fırsat veren, her türlü farklılığı zenginlik olarak benimsemiş bir ilkokul. Bu tarz okullarda her öğrenci ayrı bir değer olarak görülür ve problem çözmeye dayalı bir eğitim anlayışı benimsenir. Öğretmenler liderdir. Güçlü, toparlayıcı ve donanımlı liderler. Çocuklar liderleri eşliğinde karşılaştıkları problemleri deneme-yanılma yoluyla öğrenirler. Bilgi aktarımı bu şekilde gerçekleşir. Öğrenci odaklı eğitim sistemini benimsemiş okullarda öğrenciler eleştirel düşünmeyi öğrenerek bağımsız bireyler olarak yetiştirilirler. Anne-babaların en önemsedikleri ve olmasını istedikleri bağımsız bireyler.
Donanımlı personel
Bir ilkokulda çalışmak özveri ister. Kapıda duran güvenlik görevlisinden aşçıya, temizlik görevlilerinden okulun memuruna, söylemeye gerek yok ama öğretmeninden idaresine kadar herkesin öncelikle çocuklarla nasıl iletişim kurulacağını bilmesi gerekir. Okul hayatındaki olumsuzluklar sadece öğretmenin davranış ve tutumlarıyla oluşmaz. Okulda bulunan bir personelin çocuğun kendini güvensiz hissettiği dış görünüşüyle alakalı bir hitapta bulunması, bazı çocukları daha sevimli bulup her zaman onlarla ilgilenmeleri ya da çocuklara kendilerini kötü hissettiren tarzda davranmaları da okul hayatının olumsuzlukları arasındadır. Bu nedenle okulda bulunan tüm personelin çocuklarla nasıl iletişim kurulacağını bilmesi ve bu konuda hizmet içi eğitimden geçmiş olması gerekir.
Ailelerle güçlü iletişim
Ailelerle iletişimde bulunmak her ay çocuğa özgü hazırlanmış değerlendirme kağıtlarını yollamak değildir sadece. Çocuğun aileye olumsuz gelecek bir özelliğini dahi dürüstçe açıklamak ve çözüm yolları aramaktır. Bazen ailelerden gelen tepkilerden çekinerek çocuğun sınıf içindeki düşük performansı örtbas edilebilmektedir. Bu örtbas velinin rahatsız olmaması için ya da veliden gelecek olumsuz tepkilerle mücadele etmemek adına olabilir. Fakat hiçbir zaman çocuğun yararına olmaz. Çocukta öğrenmeyle ilgili bir problem varsa ve bu veliye bildirilmiyorsa gereken önlemler alınamaz ve ilkokul sonrasında ortaokulda anlaşılıp alınacak tedbirlere çok geç kalınmış olunabilir. Bu nedenle ailelerle güçlü iletişim halinde olan okullar her zaman öğrenci odaklıdır.
Güvenli bir okul binası
Binalar çocuklara uygun olarak mı yapılandırılmış? Hepimiz biliyoruz ki ilkokul çağı çocukların enerjilerinden dolayı en çok kazaya açık olduğu yaşlardır. Okul binalarının buna göre yapılandırması büyük önem taşır. Merdiven korkuluklarının boyu, merdiven boşluklarına tedbir olarak ağ gerilmesi, tuvaletlerin, lavaboların konumu vb. tüm fiziksel yapının ilkokul yaşı çocuklarına uygun olması gerekir. Okulun bahçesi çocukların rahatlıkla çıkamayacağı korkuluklarla çevrilmeli, oyun alanı olmalı ve okul kapılarında mutla güvenlik personeli bulunmalıdır. Okula veliler dışında tanınmayan yetişkinlerin alımı da belli bir bilgi dahilinde olmalıdır. Okul çevresi idare tarafından sürekli gözlenmeli ve çocuklar için tehlike arz edecek durumlar hemen raporlanmalıdır.
Ve en büyük beklenti elbette çocuğun mutlu olacağı kendini bir birey olarak hissedeceği ve güzel arkadaşlıklar edinebileceği bir ilkokul olmalıdır.