İlkokulun Özel Eğitim Öğrencileriyle Deneyimi
Özel eğitim; farklı gelişen öğrencilere tıbbi ve eğitsel değerlendirme ve tanılama sonucunda belirlenen eğitim ihtiyaçları doğrultusunda sunulan eğitim-öğretim hizmetidir. Bu eğitim örgün eğitim kurumlarında anasınıfından başlayıp liseye kadar devam etmektedir.
Özel Eğitim Öğrencisi Kimdir?
Çeşitli nedenlerle bireysel ve gelişim özellikleri ile eğitim yeterlilikleri açısından yaşıtlarından beklenilen düzeyden anlamlı farklılık gösteren öğrencidir.
Öğrenci doğumdan itibaren tanı alabilir (Down sendromu, celebral palsili, ortopedik yetersizliği olan öğrencilerimiz vb.) Bebeklik ya da çocukluk çağında aile tarafından fark edilerek sağlık kurumuna götürüldüğünde tanı alabilir (Otizmli, dil ve konuşma güçlüğü, işitme güçlüğü olan duygusal ve davranış bozukluğu, zihinsel yetersizliği olan öğrencilerimiz vb.), okul öncesi ya da ilkokul çağında eğitimciler tarafından fark edilerek yönlendirmesi yapılıp tanı alabilir (dikkat eksikliği ve hiperaktivite bozukluğu, öğrenme güçlüğü olan öğrencilerimiz vb.)
Tanısı her ne olursa olsun özel eğitime ihtiyacı olan öğrencilerimiz için okul öncesi dönemden başlayıp ortaöğretim süresini de kapsayan zorunlu bir eğitim-öğretim süreci bulunmaktadır.
Özel Eğitim Sınıfı Nedir?
Özel eğitime ihtiyacı olan ve ayrı bir sınıfta eğitim almaları uygun bulunan bireylerin, yetersizliği olmayan akranları ile bir arada eğitim görmeleri amacıyla açılmış sınıflardır. Bu sınıflarda aynı tür yetersizliği olan öğrenciler eğitim görür. Özel eğitim sınıflarına, öğrencilerin yetersizliklerine göre öğretmen görevlendirmesi (Görme, işitme, zihinsel engelliler sınıf öğretmenleri) yapılır. Sınıf mevcutları okul öncesi ve ilkokul döneminde en fazla 10, ortaöğretim ve yaygın öğretimde en fazla 15’tir.
Otizmli öğrendiler için her tür ve kademede açılan özel eğitim sınıflarında ise sınıf mevcudu en fazla 4 öğrencidir.
Kaynaştırma Nedir?
Özel eğitime ihtiyacı olan öğrencilerimizin eğitimlerini; destek eğitim hizmetleri de sağlanarak yetersizliği olmayan yaşıtları ile birlikte resmi ve özel; okul öncesi, ilkokul, ortaöğretim ve yaygın öğretim kurumlarında sürdürmeleri esasına dayanan özel eğitim uygulamalarıdır.
Kaynaştırma öğrencisinin ihtiyacına göre tam zamanlı ya da yarı zamanlı olarak sürdürebilmektedirler. Öğrencinin sınıfta geçireceği zaman Rehberlik Araştırma Merkezi tarafından okula yollanan yönlendirme raporunda belirtilmektedir. Kaynaştırma eğitimi alan kaynaştırma öğrencileri bulundukları sınıfın okulda uygulanan eğitim programını takip ederler ve bunun yanı sıra eğitim performansları ve ihtiyaçları doğrultusunda BEP (Bireysel Eğitim Programı) hazırlanır.
Okullarda bir sınıfa en fazla 2 kaynaştırma öğrencisi alınır. 35 mevcutlu bir sınıfta en fazla 1, 25 mevcutlu bir sınıfta en fazla 2 kaynaştırma öğrencisi bulunur. Okul öncesi sınıflarında ise bu 20 öğrenciye 1 ve 10 öğrenciye 2 kaynaştırma öğrencisi olarak planlanmıştır.
Kaynaştırma öğrencilerinin değerlendirme süreçleri BEP’leri doğrultusunda yapılır.