Gerçek Montessori Sınıfı Nasıl Anlaşılır?
Montessori programı uygulayan okullardaki eğitimcilerin bu eğitimi aldıklarına dair yeterliliklerinin olması gerekmektedir. Her Montessori anaokulu ismiyle açılan okul maalesef Montessori uygulamalarını etkin bir şekilde uygulamamaktadır.
Gerçek Montessori Sınıfı Nasıl Anlaşılır?
Montessori sınıfı, çocukların yaşamlarının erken dönemlerindeki gelişimsel ihtiyaçlarını karşılamak üzere Maria Montessori tarafından tasarlanmış özel bir öğrenme ortamıdır. Bu sınıflar, geleneksel okullardan farklı olarak, huzurlu ve mutlu bir atmosfer sunmaktadır. Montessori sınıfı, daha çok bir ev hissiyatı yaratmaktadır. Çocuklar burada bireysel olarak ya da küçük gruplar halinde çalışmakta; sıradan bir öğretmenin tüm sınıfa hitap ettiği geleneksel düzen yerine, çocuklar bireysel alanlarını belirleyerek özgürce öğrenmektedir.
Montessori sınıfında her şey çocuk boyutunda ve onların erişimine uygun şekilde tasarlanmaktadır. Alçak raflarda sergilenen özel öğrenme materyalleri, çocukların bağımsızlıklarını desteklemek için kolayca ulaşabilecekleri şekilde düzenlenmektedir. Temizlik ve düzen Montessori sınıfının temel özelliklerindendir; çocuklar, kendi arkasını nasıl temizleyeceğini ve materyallere nasıl özen göstereceğini öğrenerek bu alışkanlıkları evlerine de taşıyabilmektedir.
Montessori sınıfının en dikkat çekici özelliklerinden biri, karışık yaş gruplarından oluşmasıdır. Bu yaklaşım, çocukların birbirlerinden öğrenmelerine ve iş birliği içinde çalışarak sosyal becerilerini geliştirmelerine olanak tanımaktadır. Aynı zamanda çocuklar, daha fazla bağımsızlık kazanarak öğretmenlere daha az bağımlı hale gelmektedir. Genellikle 18 aydan 2,9 yaşına kadar olan çocuklar Casa öncesi sınıfında, 3 ila 6 yaş arası çocuklar ise Casa sınıfında yer almaktadır. Bu yapı, çocukların öğrenme deneyimlerini zenginleştirmekte ve bireysel gelişimlerini desteklemektedir.
Gerçek bir Montessori sınıfı, yalnızca çocuğun yaş grubunun gelişimsel ihtiyaçlarına uygun materyalleri içermektedir. Bu nedenle, Montessori sınıflarında oyuncaklara rastlanmaz. Bunun yerine, çocukların öğrenme süreçlerini destekleyen ve bağımsızlıklarını teşvik eden özel Montessori materyalleri kullanılmaktadır. Sınıfın temiz, düzenli ve işlevsel bir şekilde hazırlanması, çocukların öğrenme süreçlerini daha verimli hale getirmektedir.
Montessori sınıflarında dersler genellikle tüm sınıfa aynı anda verilmez. Bunun yerine, bireysel ya da küçük grup dersleri tercih edilmektedir. Her çocuğun hazırbulunuşluk düzeyine göre belirlenen dersler, çocuğun önceki kavramları tam anlamıyla özümsediğinden emin olduktan sonra sunulmaktadır. Bu bireyselleştirilmiş yaklaşım, çocuğun öğrenme sürecine aktif katılımını artırmakta ve her çocuğun kendi hızında ilerlemesine olanak tanımaktadır.
Montessori materyalleri, kendi kendini düzeltme özelliğine sahiptir. Bu özellik, çocukların hatalarını bağımsız olarak fark etmelerine ve düzeltmelerine olanak tanımaktadır. Öğretmenlerin sürekli müdahalesine ihtiyaç duymayan bu yaklaşım, çocukların öz güvenini artırmaktadır. Kendi başlarına başarı elde etmenin mutluluğunu yaşayan çocuklar, daha sonraki öğrenme süreçlerine de aynı öz güvenle yaklaşmaktadır.
Montessori sınıflarında çocuklar, ilgi alanlarına ve gelişim ihtiyaçlarına göre çalışmalarını seçmekte özgürdür. Öğretmenler, çocukları dikkatlice gözlemlemekte ve uygun materyalleri sunmaktadır. Çocuklar, dersleri diledikleri kadar tekrar edebilmekte, böylece kavramları tam anlamıyla öğrenebilmektedir. Bu süreç, zaman, tekrar ve konsantrasyonun yanı sıra, gözlem ve kendi kendine düzenleme becerilerini de içermektedir.
Montessori sınıflarında saygı, temel bir değerdir. Çocuklara birbirlerinin çalışmalarına saygı duymaları öğretilmektedir; bu, başkalarının işlerini kesmemek ya da dikkatlerini dağıtmamak gibi davranışları içermektedir. Çevrelerine saygı duymayı öğrenen çocuklar, dersleri yerine koyma ve sınıf düzenini koruma konusunda sorumluluk almaktadır. Bu yaklaşımlar, çocukların sosyal ve duygusal gelişimlerine katkıda bulunmaktadır.
Montessori eğitimi, sonuçtan çok sürece odaklanmaktadır. Çocukların işlerini tamamlamaları için dışarıdan teşviklere ihtiyaç duyulmaması, onların kendi potansiyellerini keşfetmelerine olanak tanımaktadır. Montessori sınıfında öğrenme, bir kendini keşfetme yolculuğudur ve çocukların kendi başarılarına olan inançlarını güçlendirmektedir.
Montessori sınıfı, çocukların günlük yaşam becerilerini bağımsız olarak geliştirmeleri için uygun bir şekilde tasarlanmıştır. Çocuklar, giyinme, çevre düzenlemesi ve ders materyallerini kullanma gibi konularda özgürce hareket etmektedir. Bu bağımsızlık, onların kendilerine olan güvenlerini artırırken, öğrenme süreçlerini daha anlamlı hale getirmektedir.
Montessori eğitimi, çocuklarda yaşam boyu sürecek bir öğrenme sevgisi geliştirmektedir. Çocuklar, notlardan ya da dış ödüllerden ziyade, kişisel başarılarından tatmin duymaktadır. Erken dönemde kazanılan bu tutum, gelecekteki başarılarının temelini oluşturmakta ve onları yaşamın zorluklarına karşı daha donanımlı bireyler haline getirmektedir.
Montessori malzemeleri internet üzerinden rahatlıkla alınabilen materyaller olduğu için materyalleri kullanan okullar Montessori etkinlikleri uyguluyoruz diyebilmektedir. Ya da uygun olmayan, sertifikası onaylanmamış kişilerden Montessori eğitimi alan eğitmenlerle açılmış okullar bulunmaktadır.
Bu nedenle çocuğunuzu yollamayı düşündüğünüz Montessori anaokulu gerçekten bir Montessori okulu mu detaylı olarak araştırmanız gerekmektedir. Okulların Türkiye’de akreditasyonu olmadığı için tek başına yeterli bir sertifika bulunmuyor. Okula gitmeden önce okul hakkında oldukça nitelikli bir inceleme yapmanız faydalı olacaktır. Bunun için öncelikle diğer velilerle görüşmeniz, sertifikaları sorgulamanız ve uygulamalarını incelemenizi tavsiye ederiz.