Kreş Programları
Okul öncesi eğitim programlı bir eğitimdir. 0-36 ay aylık çocukların tüm gelişimsel özellikleri dikkate alınarak oluşturulur. Oluşturulan eğitim programları öncelikle oyun temelli olmalı, buluş yoluyla öğrenme yöntemi kullanılarak planlanmalıdır.
Sarmaldır
Çocukların gelişim özelliklerini temel alan bu programda içerik belirlenirken birbiriyle ilişkili olma ve ardışıklık ilkesi göz önüne alınmıştır. Bu bağlamda 0-3 yaş çocuklarına yönelik geliştirilen bu programda yeni öğrenmelerin, ön öğrenmelerin üzerine inşa edilmesi esastır. Bilişsel, dil, sosyal-duygusal ve motor gelişim alanlarına yönelik gelişim göstergelerinin yeri ve zamanı geldikçe tekrarlanması ve kapsamının genişlemesi söz konusudur. Örnek olarak çocuk kırmızı renk kavramını öğrenecekse, bundan önce eşleme becerisinin gelişmiş olması gerekir ki bunun üzerine renk öğrenebilsin.
Gelişimseldir
Bir eğitim programının başarısı, çocukların gelişim düzeylerine uygun olması ve onların ihtiyaçlarını karşılamasına bağlıdır. 0-3 yaş çocuklarına yönelik geliştirilen programda çocukların bilişsel, dil, sosyal-duygusal ve motor gelişim alanlarındaki gereksinimlerinin giderilmesi temel amaçtır. Bu nedenle, çocukların gelişim özellikleri dikkate alınarak her yaşa uygun farklı gelişim göstergeleri hazırlanmıştır .
Örneğin 3 yaş çocuğunun gelişimsel özelliklerine uygun bir program 2 yaş çocuğuna uygulandığında çocuk çoğu öğrenmeyi gerçekleştiremez , zorlanır ve kreşe karşı olumsuz duygular geliştirir. Programın sağladığı bilgi ve beceriler çocukların yaşam boyu akademik ve sosyal gelişimlerine destek olacaktır.
Dengelidir
Programda, gelişimin bir bütün olduğu göz önüne alınarak çocukların bütün gelişim alanlarını desteklemeye yönelik öneriler geliştirilmiştir. Ayrıca etkinliklerin sadece kapalı alanlarda değil açık alanlarda gerçekleştirecek şekilde planlanması programın dengelilik özelliğini desteklemektedir. Bu nedenle sadece sınıf içinde yapılan okul öncesi etkinlikleri çocuk için yeterli olmayacaktır.
Esnektir
Esneklik, eğitim programını kurumun fiziksel özelliklerine, çocukların ilgi ve ihtiyaçlarına göre düzenlemede eğitimciye özgürlük tanır. Farklı bölgelerdeki çocuklar için uygulanabilir olması, günlük akışın belli saat dilimleri ve etkinlik türleri ile sınırlandırılmaması, özel eğitime gereksinim duyan çocukların ilgi ve ihtiyaçlarına göre uyarlamalar yapılabilmesi programın esnekliğine dikkat çekmektedir. Ayrıca program, çocuk merkezli olarak yapılandırıldığı için eğitimciler ya da aileler tarafından farklı öğrenme ortamlarında uygulanabilir esneklikte hazırlanmıştır.
Bütüncüldür
0-36 aylar arasında bilişsel, dil, motor ve sosyal-duygusal gelişimi birbirinden ayırmak imkânsızdır. Gelişim bütün alanlarda hep birlikte gerçekleşir. Bu noktadan hareketle program tüm gelişim alanlarını destekleyecek nitelikte, birbirleriyle etkileşimli ve çok yönlüdür. Ayrıca gelişimin kalitesi yaşanılan çevre ile doğrudan bağlantılı olduğundan çocuklar sadece eğitim ortamı boyutunda değil aile ve çevre boyutuyla da ele alınmıştır.
Oyun Temellidir
Çocuk oyun aracılığıyla öğrenir, kendini ve içinde yaşadığı dünyayı oyunla tanır ve kendini en iyi oyun sırasında ifade edip kritik düşünme becerilerini oyun içinde kazanır. Diğer bir deyişle oyun, çocuğun işidir. Bu gerçekten hareketle, programda göstergeler ele alınırken oyunun bir yöntem ve/veya etkinlik olarak kullanılması özellikle önerilmektedir. Oyunu mümkün olduğu kadar evdeki etkinliklerinize de katmakta fayda var.
Güvenli ve Çocuk Dostu Ortamların Düzenlenmesi Önemlidir
Öğrenme ortamı çocukların yaş, gelişim özellikleri, ilgileri ve gereksinimleri dikkate alınarak düzenlenmeli ve çocukların keşfetmesini, yeni beceriler edinmesini ve öğrenmesini destekleyecek nitelikte güvenli ve çocuk yararına olmalıdır. Seçilen ortamların çocuğun yaşama ve korunma hakkını güvence altına alan, kendini geliştirebilmesi ve çevresi ile sağlıklı ilişkiler kurabilmesine fırsat veren, problem çözme becerilerini geliştirebilmesini, başkalarıyla beraber çalışabilmesini sağlayan ve potansiyelini açığa çıkarabilmesini destekleyen çocuk dostu ortamlar olmasına özen gösterilmelidir.
Etkileşim Temellidir
Erken çocukluk döneminde gelişimin desteklenmesi, çocuğun farklı öğrenme deneyimleri ile karşılaşmasına bağlıdır. Çocuklara sağlanacak öğrenme deneyimi onlara farklı görüntüler, sesler, dokular, nesneler ve hareketler sunmakla ilgilidir. Çocuğa en iyi öğrenme deneyimini yaşatmak için onunla etkileşim içinde olmak gerekir. Bu nedenle program, yetişkinin çocukla etkileşimi ve iletişimini hedeflemektedir.
Keşfederek Öğrenme Önceliklidir
Buluş yoluyla öğrenme, çocuğun kendi öğrenmesini kendisinin oluşturmasını destekler. Program aracılığıyla çocuğun çevresinde olanları fark etmesi, merak ettiği konulara ilişkin sorular sorması ve araştırma yaparak keşfetmesi sağlanır. Böylece çocuk erken yaşlarda bilimsel süreç becerilerini kullanarak bilgiyi kendisi yapılandırır.
Bu yazı ilginizi çekebilir; Kreş Nedir?, Oyun Grubu Nedir?