Orff-Schulwerk Nedir?
Elementer Müzik ve Hareket eğitimi müziğe bir giriş yolu arayan çocukların, gençlerin ve yetişkinlerin müzik ve dansla ilgili çeşitli temel deneyimler edinmelerini sağlamayı hedefler. Orff’a göre, müzik ve hareket eğitiminde söz konusu olan yalnızca müzik eğitimi değildir, insanın yetiştirilmesidir. (Jungmair, Das Elementare, S. 246,1992)
Orff Nedir?
Ünlü Carmina Burana eserinin bestecisi Carl Orff ve dansçı Gunild Keetman tarafından oluşturulmuş; ritim, hareket, müzik ve dans etmenlerini birleştiren bir eğitim yaklaşımıdır. Şu anda dünyada 40 ‘dan fazla ülkede uygulanmakta olan metotun temelleri 1948 yılında Bavyera radyosunda yayınlanan bir çocuk programında duyulmaya başlandı.
Orff-Schulwerk Yaklaşımı
Orff eğitimi daha çok Schulwerk kavramı üzerine yoğunlaşmıştır. Almanca olan bu kavramanın birebir olarak İngilizce ya da Türkçeye çevrilememesinden ötürü Orff-Schulwerk olarak tanımlanması uygun bulunmuştur. Schule=okul, werk=iş/uğraş demektir. Çocuklar aktiftir, hareketlidir, uğraşırlar. Materyallerle ilgilenirler ve bu yaklaşımla yaratıcı bir şekilde sanat eseri çıkarabilirler. Bu nedenle Orff’un okullarda uygulanması esastır.
Orff’un en temel fikri; her çocuğun kendini dans ve dil ile ifade etme potansiyeli olduğudur. Orff bu potansiyeli çocukların en doğal hakkı olarak görür.
Elementer Müzik Nedir?
Elementer müzik, çocuklar için müzik ve ritim dünyasına giriş gibi düşünülebilir. Elementer müzikte hareketler, sözler, müzik ve ritim bir uyum içerisindedir ve elementer müziği öğrenen herkesin de bu uyumu deneyimlemesini hedefler. Orff'un aksine bir eğitim ya da müzik türü değildir.
İlk Deneme
"Çocuğun ilk yaratı denemeleri, kendi bulduğu bir melodi, bir dans hareketi çoğunlukla dahice çözümler olarak gözükebilir. Ritim, melodi ve dans örneklerinin çalışılması ve içselleştirilmesiyle, ritimde güven duygusunun artmasıyla oluşan belli sonuçları, çocuk, kullanabileceği malzeme diye değerlendirir." (Jungmair: Das Elementare, s. 215)
Kimse Öne Çıkamaz
Orff schulwerk'un en önemli prensiplerinden biri sınıfta yetenekli çocukları ön plana çıkarmayıp her çocuğun kendini ifade etme ritmine göre, hareket ve ritimle katılımını sağlamasıdır. Tüm öğrencileri kabul eder. Bu en önemli pedagojik yaklaşımıdır.
Doğaçlamayla renklenen derslerde çocukların oluşturduğu enstrümanlarla başlayan ritimler zamanla notalara, gerçek enstrümanlara ve dansa dönüşür. Çocuğun psikolojik gelişimine önemli katkıları olan yaklaşım süreç odaklıdır.
Ayrıca bakınız: Özel Okullarda Bazı Farklı Uygulamalar