Okulda Oyun
Biz yetişkinlere göre ne kadar zaman kaybı olarak görülse de “oyun ciddi bir iştir.” Çocuğun zihinsel, bedensel, sosyal ve duygusal olarak gelişimini sağlar. Oyun çocuğun hayatında çok önemli bir ihtiyaçtır. En önemli işlevlerinden biri de gerçek hayat için çocuklara pratik yapma şansı vermesidir.
Oyun Gerçekten Önemli Mi?
Oyun çocuğun gelişiminde bu kadar önemliyken okullar çocuklar için düzenlenmiş oyun alanlarına ne kadar önem veriyor? Çocukların dinlenme zamanlarını birbirleriyle rahatlıkla oynayarak geçireceği, yaratıcılıklarını destekleyici oyun alanları ne kadar var? Çocukların tenefüslerde güvenli alanlarda oyun oynamasının derslerindeki performanslarına olumlu katkısı var mıdır? İlkokullar “oyun” işine gereken önemi gösteriyor mu? Bunu anlayabilmenizin tek yolu çocuğunuzu kayıt ettirmeyi düşündüğünüzün ilkokulun çocuk oyun alanları var mı görmeniz. Hatta okullar açıkken bir tenefüslerde çocukların okul bahçesinde ve okul içinde neler yaptığını gözlemlemek için randevu almanızı tavsiye ederiz.
Oyun Alanları Çok Önemli
İlköğretim çağındaki çocukların enerjilerini anlatmamıza gerek yok. Bu çağda hem çok enerjik hem de sosyalleşmeye açık olur çocuklar. Bazı ilkokulların bahçelerinde zeminde oyun alanı çizimleri görürsünüz. Bu çizimlerde bizim çocukluk yıllarımıza denk gelen ve maalesef artık çok az çocuğun kendi sokaklarında oynayabildiği seksek, üçtaş, köşe kapmaca, yağ satarım bal satarım gibi oyunların yanı sıra labirent, pusula vb yeni oyunlarda bulunmaktadır. Çocuklar tenefüslerde kocaman, yere asfalt dökülmüş bir bahçede bir sağa bir sola koşturmak yerine bu çizimler sayesinde oyunlar oynuyor, böylece kurallı oyun oynamayı, sıra alma becerisi geliştirmeyi öğrenerek bir yandan da sosyalleşiyorlar. Bu basit gibi görünen çizim projelerinin çocukların tenefüslerde birbirlerine karşı şiddet eğilimlerini oldukça düşürmesi tahmin ediliyor.
İlkokulda da Oyun Alanları Gereklidir
Çocuk oyun alanları sadece anaokullarına gereklidir diye yaygın bir inanış vardır. Oysa ki okulun anaokuluna ayrılmış oyun alanı ilkokul öğrencilerine açılsa oyunun tüm çocuklar için bir ihtiyaç olduğu görülür. Tüm çocukların onlar için yasaklanmış anaokulu oyun alanına akın ettiğini görürsünüz. Aslında bu da okulda oyun alanlarının önemini de göstermektedir. Güvenli bir şekilde kurulmuş ve çocukları rahatlatan kum havuzları, fiziksel olarak koordinasyonlarını sağlayan tırmanma şeritleri, salıncak ve kaydıraklar, denge diskleri vb. alanlar çocukların dinlenme vakitlerini oldukça verimli ve sorunsuz bir şekilde değerlendirmelerini sağlar. Bazı ilkokullar çocukların bu ihtiyaçlarına oldukça önem vermektedirler. Bu nedenle okul bahçesi düzenlemelerinin bir bölümüne çocukların toprakla oynayabilecekleri bir alan yaratmışlardır. Bu alanda çocuklar toprakla rahatlıkla oynayabilmektedirler. Çocukların hem rahatlamaları hem de dinlenmeleri sağlanmaktadır.
Oyun Labotuvarları ve Atölyeleri Çoğalıyor
Oyun alanları sadece okul bahçesinde düzenlenmiyor. Büyük bir bahçe olanağı olmayan okullar çocuklar için kapalı oyun alanları tasarlanmıştır. Çocukların okul içi ya da dışı fark etmez oyun ihtiyaçlarına önem veren okullar gün geçtikçe çoğalıyor. Bu ilköğretim için büyük bir kazanım. Artık ilkokullarda akıl ve zeka oyunları laboratuvarları kuruluyor. Akıl ve zeka oyunları çocukların düşünce becerilerini geliştirmenin yanı sıra kendi potansiyellerini de keşfetmelerini sağlıyor. En önemlisi bilgisayar oyunlarına alışkın bir neslin karşılarında gerçek bir oyuncu ve dokunabildiği, hissedebildiği nesneleri kullanarak stratejiler geliştirebilmesidir. Akıl oyunları aynı zamanda çocukların dikkatlerini de arttırıyor.