Reggio Emilia Yaklaşımı
1970 yılında İtalya’da okul öncesi eğitim programlarında reform yapmak amacıyla ortaya çıkmış, aktif eğitim modelini uygulayan Reggio Emilia yaklaşımı; aynı zamanda çocuğun nasıl öğrendiği ile ilgilenen ve çocuğun okulda bağımsız ve hareketli olmasını destekleyen, sosyal ilişki ağına oldukça önem veren bir yaklaşımdır.
Reggio Emilia Yaklaşımı Nedir?
Reggio Emilia yaklaşımı, İtalya'da 1940'larda geliştirilen bir eğitim modelidir. Bu yaklaşım, çocukların meraklarını ve yaratıcılıklarını desteklemeyi amaçlar. Reggio Emilia eğitimi, dünya genelinde birçok okulda ve anaokulunda uygulanır ve çocukları öğrenmeye yönlendirirken sanat, ifade ve işbirliği ön plandadır. Bu makalede, Reggio Emilia yaklaşımının temel özellikleri, etkinlikleri ve eğitimdeki rolü hakkında daha fazla bilgi edineceksiniz.
Reggio Emilia Özellikleri
- Çocuk doğuştan yetenekli, kendini yönetebilen bir lider olarak algılanmaktadır.
- Bu sistemde çocuğun yapamadıklarına değil yapabileceklerine odaklanılmakta ve bunlar geliştirilmektedir.
- Reggio Emilia'da öğretmen; çocuğun gelişimini gözlemleyen ve onunla birlikte öğrenme sürecini yürüten bir rehberdir.
- Bu eğitim sisteminde aile çocuğun eğitim sürecine dahil edilen bir işbirlikçidir.
- Çevre, üçüncü öğretmen görevi görmektedir. Bu nedenle eğitimin gerçekleştiği çevre çocuğun gelişimini destekleyecek şekilde, doğal materyallerle düzenlenmektedir.
- Organizasyon ve belgelendirme Reggio Emilia sisteminde oldukça önemlidir. Günlük etkinlikler düzenli olarak organize edilmekte ve çocukların gelişimleri belgelendirilerek ailelerle paylaşılmaktadır.
Reggio Emilia Yaklaşımı Neleri Kapsar?
1. Çocuk Merkezli Eğitim
Reggio Emilia yaklaşımı, çocukların ilgi ve meraklarını öğrenmenin itici gücü olarak kabul eder. Öğretmenler, çocukların ilgi alanlarına ve sorularına yanıt vererek öğrenme deneyimlerini şekillendirirler. Bu, çocukların öğrenmeye karşı olumlu bir tutum geliştirmelerine yardımcı olur.
2. Sanatın Rolü
Sanat, Reggio Emilia yaklaşımının merkezinde yer alır. Resim, heykel, drama, müzik ve diğer sanat formları, öğrencilerin düşünme, ifade etme ve öğrenme yeteneklerini geliştirmelerine yardımcı olur. Sanat, çocukların duygusal ifadelerini ve yaratıcılıklarını serbestçe ifade etmelerine olanak tanır.
Reggio Emilia Etkinlikleri
Reggio Emilia'da proje bazlı öğrenme esas alınmaktadır. Çocukların edinmesi beklenen bilgiler onlara direkt bir biçimde verilmemekte, çocuğun bu bilgileri projeler üzerinden edinmesi sağlanmaktadır. Çocukların eğitim süreçlerinde onlara özgür bir eğitim alanı sağlanmaktadır. Bu eğitim alanında doğal malzemelerden yapılmış materyaller kullanılmaktadır. Ahşaptan yapılmış oyuncakların yanında çocukların yaratıcılıklarını kullanabilecekleri kurdele, renkli ip gibi materyaller de sınıf içerisinde kullanılmaktadır. Reggio Emilia sisteminde açık alanların önemi büyüktür. Öğrencilerin toprağa temas etmesi, bitkilerle ilgilenebilmesi, doğal yaşam alanlarında vakit geçirebilmesi oldukça önemlidir.
1. Sanatsal İfade
Öğrenciler, resim yapma, heykel yapma, drama oyunları oynama ve müzikle etkileşimde bulunma fırsatı bulurlar. Bu etkinlikler, öğrencilerin duygusal ifade yeteneklerini geliştirir ve sanatsal yaratıcılıklarını destekler.
2. Proje Tabanlı Öğrenme
Reggio Emilia sınıflarında, öğrenciler genellikle uzun vadeli projeler üzerinde çalışırlar. Bu projeler, öğrencilerin araştırma yapmalarını, problem çözmelerini ve işbirliği yapmalarını teşvik eder. Öğrenciler, kendi sorularını sormayı ve cevaplamayı öğrenirler.
3. Atölye Çalışmaları
Atölye çalışmaları, öğrencilere öğrenmeyi deneyimsel bir şekilde deneyimleme fırsatı sunar. Öğrenciler, materyallerle etkileşimde bulunurken kavramları somutlaştırma şansı elde ederler. Bu atölyelerde matematik, fen bilimleri, ve diğer öğrenme alanları ele alınabilir.
Reggio Emilia Yaklaşımı Organizasyon Temellidir
Reggio Emilia yaklaşımında öğretmen öğreten değil bir liderdir. Bir Reggio Emilia okulunda öğretmen gerektiğinde farklı problemler yaratarak öğrenme ortamları yaratan bir rehberdir. Araştırıp veri toplayarak öğrenme yaşantıları oluşturur. Sistemde aile ile güçlü bir işbirliği vardır. Aile bir ortaktır. Reggio Emilia Yaklaşımı organizasyon temellidir. Uygulandığı okullarda günlük etkinlikler, belgelendirme ve değerlendirme çok etkili bir organizasyon gerektirir. Panolarda öğrencilerin günlük aktiviteleri mutlaka sergilenir.
Reggio Emilia Yaklaşımında Atölyeler Bulunur
Reggio Emilia’nın uygulandığı okullarda eğitim ortamı ve fiziksel yapılandırma çok önemlidir. Sınıflarda çok fazla mobilya bulunmaz ve tüm sınıflar Piazza denilen bir avluya açılır. Her avluda bir drama köşesi vardır. Ayrıca okullarda mutlaka bir atölye bulunur ve bu konuda özel bir eğitim almış atölye öğretmeni “Atelierista” sanat çalışmalarını yürütür. Her okulda bir tane atölye öğretmeni bulunur ve çocukların sanat çalışmalarını programlar. Sınıfları geniş pencereli ve aydınlıktır, malzemelerin ve yer döşemesinin ahşap olması, ortama sıcaklık kattığı için tercih edilir. Çocukların kendilerini görmeleri ve çeşitli açılardan değerlendirmeleri için tavanlarda çeşitli büyüklükte aynalar bulunur.
Reggio Emilia Yaklaşımını benimseyen Kreş ve Anaokullarının detaylı bilgilerine hemen göz atabilirsiniz.
Reggio Emilia Yaklaşımı Duvarları Ortadan Kaldırır
Her çocuğun kendine ait, tanımaları için üstünde fotoğrafları bulunan bir posta kutusu bulunur. Posta kutularında günlük etkinlikleri yer alır ve her gün yeniden düzenlenir. Bu sistemde geleneksel ve eskimiş yöntemler, çocuğun gelişmesine engel olan bir duvar olarak tanımlanır. Reggio Emilia yaklaşımının amacı büyüme çağındaki çocuğun gelişimini engelleyen duvarın ortadan kaldırılmasıdır. Bu duvarı temsil eden şey ise geleneksel eğitim yaklaşımıdır. Bu nedenle Reggio Emilia geleneksel ve katı kurallardan uzak, özgün ve çocuğu araştırmaya yönelten etkili bir eğitim modelidir.
Bu yazı ilginizi çekebilir; Özel Okullarda Eğitim Farklı Eğitim Anlayışları