0-3 Yaş Okul Öncesi Eğitim Programı
Anne ve baba olarak çocuğunuz için en doğru kreşi bulduktan sonra kreşte uygulanan programları takip etmeniz önemlidir. Kreş eğitim programının çocuğunuza uygun olup olmadığını anlayabilmeniz için kreş eğitim programı nedir ve okul öncesi eğitim kurumları hangi kazanımları ön planda tutar genel hatlarıyla inceleyelim.
0-3 Yaş Çocuklar İçin Okul Öncesi Eğitim Programının Genel Özellikleri
Bireysel ve küçük grup etkinliklerine yer verilmesini gerektirir.
Okul öncesi programın 0-12 aylık bebeklik döneminde, gelişimin hızı ve özellikleri nedeniyle bireyselleştirilmiş etkinlikler ön plana alınırken bir yaşından sonraki dönemde sosyalleşme ve akran gruplarıyla etkileşimi sağlamak amacıyla küçük grup etkinliklerine yer verilmiştir. Çocuğun 1 yaş sonrası kendi yaş grubundaki çocuklarla sosyalleşmesi duygusal açıdan en önemli ihtiyaçlarından biridir.
Okul öncesi eğitimde duyuların geliştirilmesi ön plandadır.
Yaşamın ilk yıllarından itibaren duyuların uyarılması gerekmektedir. Yeni doğan bir bebeğin çevreyi tanımak için kullandığı en temel araç duyularıdır. Çocuklar duyuları yoluyla aldıkları uyaranlarla kavram gelişiminin temelini de oluştururlar. Bu nedenle çocuğun içinde bulunduğu her ortam ve her materyal duyu eğitiminde kullanılabilir. Önemli olan uyaranların somut olması ve ortam düzenlemelerinin yapılmasıdır. Seçtiğiniz kreşin bir bahçesi olması bu nedenle çok önemli. Çocuğun doğada geçireceği 20 dakikanın yerini en pahalı, en kaliteli materyallerle saatlerce çalışma tutamayacaktır.
Okul öncesi program eğitimciye özgürlük tanır.
Okul öncesi eğitim programı geliştirilmeye açıktır. Kreş öğretmeni, programda yer alan göstergeleri farklı biçimlerde bir araya getirebilir. Etkinliklerini yaş grupları ya da gelişim alanlarına göre bütünleştirilmiş olarak veya ayrı ayrı hazırlayabilir, değişik konulardan etkinlik oluşturabilir, ortam ve materyallerden yararlanarak öğrenme süreçlerini zenginleştirebilir. Eğitimci farklı etkinlikler geliştirerek havuz oluşturur ve bu etkinlikler içinden uygun olanları seçerek uygular. Bu nedenle kişilik olarak yaratıcı bir okul öncesi öğretmeni programa daha yatkındır.
Okul öncesi eğitim döneminde değerlendirme süreci çok yönlüdür.
Okul öncesi eğitim döneminde değerlendirme süreci bebeğin/çocuğun değerlendirilmesi, programın değerlendirilmesi, eğitimcinin kendi kendini değerlendirmesi olarak üç boyutta ele alınmıştır. Değerlendirmenin çok yönlü olarak yapılması, objektif olması ve değerlendirme sonuçlarının sonraki uygulamalarda dikkate alınması programın nitelikli bir şekilde uygulanıp başarılı olması açısından önemlidir. Bu nedenle kreşlerde belli bir aydan sonra aylık değerlendirmeler yapılmakta ve ailelerle paylaşılmaktadır.
Okul öncesi eğitim programlarında ailenin eğitime katılımı önemlidir.
Ailenin çocuğun eğitimine erken katılımı; çocukların gelişimlerini olumlu yönde destekler, çocuğun kazandığı bilgi, beceri ve tutumları pekiştirir, bunların kalıcılığını sağlar. Uyarlanabilir 0-3 yaş çocukları için hazırlanmış program, tüm çocuklara öğrenme konusunda eşit fırsatlar sunar. Programda özel gereksinimli çocukların özelliklerine ve onlar için öğrenme sürecinde uyarlamalara yer verilmiştir. Eğitimcilerin kendi gruplarındaki çocukların özel gereksinimlerini dikkate alarak eğitim süreçlerinde uyarlamalar yapmaları beklenmektedir. Eğer çocuğunuzun gittiği kreşte farklı gelişim gösteren çocuklar var ise bu sizin çocuğunuz için avantaj olacaktır. Çocuğunuzun sosyalleşmesinde olumlu katkı sağlayacaktır. Ayrıca öğretmeninizin ne kadar eşitlikçi ve farklılıklara kabulünün olduğunun göstergesidir.
Bu yazılar ilginizi çekebilir; Kreş Nedir?, Oyun Grubu Nedir?