Eyvah! Çocuğum Arkadaşının Eşyasını Eve Getirmiş
Çocuklar özellikle okula ilk başladıkları aylarda arkadaşlarının eşyalarını eve getirebilirler. Anne-babalar bu duruma ilk tanık olduklarında oldukça endişeye kapılmakta ve büyük bir sorunla karşılaştıklarını düşünmektedirler. Çocuk için başkasının eşyasını alma ile çalma davranışı farklıdır.
Peki çocuğumuz okuldan arkadaşının eşyasını eve getirdiğinde ne yapmalıyız? Çocuğumuza bu durumun onaylanmadığını uygun bir dille nasıl anlatmalıyız? Bir kereye mi mahsus ya da kalıcı bir sorun olduğunu nasıl belirleriz?
İlkinde Endişelenmeyin
Öncelikle çocuğunuz okula yeni başladıysa ve bunu ilk defa yaptıysa endişelenmeyin. Çocukluk çağında bu tür şeylerin yaygın olduğunu unutmayın. Arkadaşının kalemi, silgisi ya da başka bir eşyasını eve getirmesi eğer yaşı küçükse (2. Sınıfa kadar) endişeye kapılmadan halledilebilir. Çocukların özellikle okul öncesi dönemde mülkiyet duyguları gelişmediği için, kendinin ya da başkasının eşyası kavramı çocukta bir anlam ifade etmediği için bunu bir defa mahsus normal görebilirsiniz. Bu nedenle kendi eşyası ya da başkanın eşyası farketmez, bazen hoşuna giden bir eşyada olabilir bu, alıp evine götürmek isteyebilir. Arkadaşının eşyasını eve getirme davranışı ilkokul 1. Sınıf öğrencilerinde de görülebilir. Bu da yine aynı nedene dayanabilir. Eğer çocuğunuz ilk defa böyle bir davranış sergilediyse anne-baba olarak yaklaşımınız çok önemlidir.
Mülkiyet Kavramını Anlatın
Çocuğunuz ilk defa bunu yapıyorsa endişelenmeden çocuğunuzla konuşun. Ona mülkiyet kavramını anlatın. Yaşı ilerledikçe mülkiyet duygusu gelişecektir. Kendi eşyalarını ayırt etmesini sağlayın. Bunu “çalma” davranışı olarak nitelendirmeyin. Aldığı eşyayı sahibine vermesini sağlayın.
Eğer çocuğunuzu yaşı ilerlemiş ve eşyalarının ayrımına varıyor ise bu durumda çocuğunuza daha farklı davranmalısınız. Özellikle bu sürekli hale geldiyse durumdan öğretmen ve okul psikolojik danışmanını haberdar edip yardım almalısınız.
Çaldın Diyerek Suçlamayın
Çocuğunuza getirdiği eşyaya dair ilk tepkiniz “Bunu sen mi çaldın?” yerine “Arkadaşının eşyasını senin aldığını biliyorum bu onaylanmayan bir davranış bunu biliyorsun. Kendini nasıl hissediyorsun?” sorusunu yönelterek, çocuğunuzu savunmaya değil konuya dair konuşmaya çekmiş olursunuz. Mümkünse çocuğunuzun ertesi gün eşyayı sahibine geri vermesini sağlayıp, okuldaki uzmanlara davranışın altında yatan nedenleri araştırmalısınız. Davranışının onaylanmadığını suçlayıcı bir dille değil, çözüm sunan bir yaklaşımla ele almalısınız.
Bu makalemiz ilginizi çektiyse Pozitif Disiplin Nedir Ve Neden Önemlidir? adlı makalemizi de inceleyebilirsiniz.