LGS Taban Puanları ve Yüzdelik Dilimleri Son 5 Yılda Nasıl Değişti?
Liselere Geçiş Sistemi (LGS), her yıl yüz binlerce öğrencinin geleceğini şekillendiren kritik bir dönemeç. 2025 LGS , 15 Haziran 2025 Pazar günü Türkiye genelinde 973 merkezde, 1 milyondan fazla öğrencinin katılımıyla gerçekleştirildi. İki oturum halinde düzenlenen sınavın ardından gözler sonuçlara ve tercih sürecine çevrildi. Milli Eğitim Bakanlığı, sonuçların 11 Temmuz’da açıklanacağını, tercih döneminin ise 14–24 Temmuz tarihleri arasında yapılacağını duyurdu. Bu yazımızda hem 2024 yerleştirme sürecini hem de 2020’den bu yana oluşan genel eğilimleri karşılaştırmalı olarak ele alıyoruz.

Son 5 Yılda LGS Başarısı Nasıl Değişti?
2024 LGS son yılların en yüksek katılım oranına ve en dikkat çekici yerleşme verilerine sahne olmuştu. Türkiye genelinde yüz binlerce 8. sınıf öğrencisinin katılımıyla başarıyla tamamlanan sınav öğrencilerin hem akademik bilgi düzeylerini hem de liseye yerleşme sürecini belirlemişti.
2024 LGS’de Dikkat Çeken Veriler:- Katılım oranı %95,61 ile son 5 yılın en yüksek seviyesine ulaştı.
- Sıfır net yapan öğrenci sayısı ise 33.561’e düşerek önceki yıllara göre yarı yarıya azaldı.
- Matematik ortalaması, 6,54 net ile son 5 yılın en yüksek düzeyine çıktı.
- Buna karşın, Türkçe, Fen Bilimleri ve İnkılap Tarihi ortalamalarında küçük düşüşler yaşandı.
- Tam puan alan öğrenci sayısı, 2023’e göre azalsa da 2022’ye göre yüksek kaldı.
Yıl | Katılım Oranı | Sınava Giren Aday Sayısı | Sıfır Net Yapan Öğrenci Sayısı | Tam Puan Alan Öğrenci Sayısı |
---|---|---|---|---|
2024 | %95,61 | 992.906 | 33.561 | 352 |
2023 | %82 | 1.030.195 | 80.654 | 562 |
2022 | %83,4 | 1.031.799 | 79.424 | 193 |
2021 | %83,45 | 1.038.492 | 79.173 | 97 |
2020 | %88 | 1.472.088 | 66.706 | 181 |
2020 ve 2021 yıllarındaki sayılar incelenirken pandemi etkisi de göz önünde bulundurulmalıdır. 2020 pandeminin ilk yılıydı ve sınav sadece ilk dönem müfredatını kapsayacak şekilde hazılanmıştı. Bununla birlikte sınava katılan öğrenci sayısı, okula başlama yaşının değişmesi nedeniyle diğer yıllara göre daha fazlaydı. Katılım sayısının yüksekliğine rağmen sıfır net yapan öğrenci sayısı diğer yıllara göre fazla değil. Özellikle 2021 LGS ile kıyaslandığında tam puan alan öğrenci sayısının iki kat fazla olması 2020 LGS'nin daha az zorlayıcı olduğunu gösterebilir.
2021 yılında uzaktan eğitim yapılması, tam puan alan öğrenci sayısında bir düşüşe neden olmuş gibi görünüyor. 2022 yılı ile kıyaslandığında katılım oranı ve sıfır net yapan öğrencilerin sayısı oldukça yakın olmasına rağmen tam puan alan öğrenci sayısındaki düşüş düşündürücü.
Test(Soru Sayısı) | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 |
---|---|---|---|---|---|
Türkçe (20) | 10,00 | 9,41 | 9,22 | 9,99 | 9,63 |
İnkılap Tarihi (10) | 5,86 | 5,08 | 5,54 | 6,06 | 4,68 |
Din Kültürü (10) | 6,39 | 6,91 | 6,45 | 6,28 | 5,74 |
Yabancı Dil (10) | 4,64 | 4,72 | 3,94 | 4,24 | 5,15 |
Matematik (20) | 4,89 | 4,20 | 4,74 | 5,95 | 6,54 |
Fen Bilimleri (20) | 9,97 | 8,04 | 9,50 | 9,01 | 8,63 |
2022 LGS, son üç yıl içinde en az tam puan çıkan ve en düşük matematik ortalamasına sahip sınav olarak öne çıkıyor. Sadece 193 öğrenci tüm soruları doğru yanıtlayabilmiş. Bu yılki sınav, genel olarak en seçici ve zorlayıcı sınav olarak değerlendiriliyor. Özellikle matematik ortalaması olan 4,74; birçok öğrencinin bu bölümde zorlandığını net biçimde ortaya koymakta.
2023 LGS, son yıllarda en fazla tam puan alan öğrencinin çıktığı yıl olarak dikkat çekiyor. Toplam 562 öğrenci tüm soruları doğru yanıtlayarak 500 tam puan aldı. Sınavın görece kolay olması ve sadece 1. dönem müfredatını kapsaması, bu artışın temel nedeni olarak görülebilir. Ancak kolay sınav, beraberinde puan yığılmasını getirmiş ve tercih sürecinde sıkışmalar yaşanmasına neden olmuştu.
2024 LGS, sınavın biraz daha seçici hale geldiği bir yıl oldu. Tam puan yapan öğrenci sayısı 352’ye geriledi, bu durum sınavın ayırt edici niteliğinin geri geldiğini gösteriyor. Matematik ve yabancı dil testlerinde ortalama yükselirken; Türkçe, inkılap tarihi, fen bilimleri ve din kültürü derslerinde düşüşler dikkat çekti.

LGS’de Sıfır Net Yapan Öğrenci Sayısı
Sıfır çeken yani sınavın hiçbir bölümünden net çıkaramayan öğrenci sayısı sınavın zorluk derecesini ve kitlenin hazırlık durumunu anlamak için önemli bir göstergedir.
2023 LGS’de sıfır çeken öğrenci sayısı 80.654 iken, 2024’te bu sayı 33.561’e düşerek yaklaşık yarı yarıya azaldı. Bu düşüşün nedenleri arasında öğrencilerin sınava daha iyi hazırlanmış olması, sınavın kolaylaşmış olması ya da değerlendirme sisteminde değişiklik yapılmış olması olabilir. Ancak gerçek nedenin anlaşılması için sınav yapısı, içerik değişiklikleri ve uygulanan eğitim politikaları birlikte değerlendirilmelidir.
LGS Yüzdelik Dilim ve Puan Aralıkları
2025 LGS sonuçları henüz açıklanmamış olsa da, geçmiş yıllardaki eğilimler dikkate alındığında benzer bir yüzdelik dağılımın korunması beklenmektedir. Bu doğrultuda, 490-500 puan bandının 2025 yılında da %0,1 – %0,3’lük üst dilimde kalması olasıdır. Ancak sınavın zorluk düzeyi ve öğrenci performanslarındaki değişkenlikler, yüzdelik dilimlerde küçük kaymalara yol açabilir. Velilerin ve öğrencilerin tercih sürecinde bu öngörüleri dikkatle değerlendirmesi önem taşımaktadır.
Aşağıdaki tablo, son 5 yılda LGS sınavlarında öğrencilerin puan aralıklarına göre yüzdelik dilim karşılıklarını göstermektedir. 2020, 2021, 2022, 2023 ve 2024 yıllarındaki veriler karşılaştırıldığında, sınavın zorluk derecesi, öğrenci başarı dağılımı ve yüzdelik dilimlerdeki değişim açıkça gözlemlenmektedir.
Özellikle 490-500 puan aralığında, 2022 yılında bu puanları alan öğrenciler %0,1’in altındaki en üst dilimde yer alırken, 2023 yılında bu aralık %0,5’e kadar genişlemiş, 2024’te ise yeniden daralarak %0,3’e kadar gerilemiştir. Bu durum, her yıl sınavın göreli zorluğuna, katılım oranına ve başarı düzeyine göre değişiklik gösterebileceğini ortaya koymaktadır.
Veliler ve öğrenciler için bu veriler, tercih döneminde okulların yüzdelik dilimlerini değerlendirirken oldukça yol gösterici olabilir. Ayrıca, yüzdelik dilimlerin yıldan yıla nasıl kaydığını görmek, başarı sıralamalarının puanlara nasıl yansıdığını anlamak açısından da önemlidir.
Puan Aralığı | 2020 Yüzdelik Dilim | 2021 Yüzdelik Dilim | 2022 Yüzdelik Dilim | 2023 Yüzdelik Dilim | 2024 Yüzdelik Dilim |
---|---|---|---|---|---|
490-500 | ~%0,01 – %0,07 | ~%0,01 – %0,6 | ~%0,01 – %0,1 | ~%0,01 – %0,5 | ~%0,05 – %0,3 |
480-490 | ~%0,07 – %0,25 | ~%0,06 – %0,17 | ~%0,1 – %0,4 | ~%0,5 – %1,4 | ~%0,3 – %1,3 |
470-480 | ~%0,25 – %0,6 | ~%0,17 – %0,38 | ~%0,4 – %1 | ~%1,4 – %3 | ~%1,3 – %3 |
460-470 | ~%0,6 – %1,1 | ~%0,38 – %0,7 | ~%1 – %1,8 | ~%3 – %4,7 | ~%3 – %4,8 |
450-460 | ~%1,1 – %1,5 | ~%0,7 – %1,17 | ~%1,8 – %2,8 | ~%4,7 – %6,5 | ~%4,8 – %6,4 |
440-450 | ~%1,5 – %2,55 | ~%1,17 – %1,7 | ~%2,8 – %3,9 | ~%6,5 – %8,3 | ~%6,4 – %8,3 |
400-440 | ~%2,55 – %8 | ~%1,7 – %5,6 | ~%3,9 – %9,8 | ~%8,3 – %15 | ~%8,3 – %15 |
2024 LGS yerleştirme süreci sonunda:
- Sınavla öğrenci alan liselerde %97,42 oranında yerleşme sağlandı.
- Fen ve sosyal bilimler liseleri %100 dolulukla tamamen doldu.
- Anadolu liselerinde yerleşme oranı %99,66 oldu.
- Yaklaşık 800 bin öğrenci, sınavsız yerel yerleştirme sistemiyle liseye yerleşti.
Bu yazılar ilginizi çekebilir: