Okul Başarısı Ne İle Ölçülür
Yeryüzündeki tüm anne-babalar çocuklarının başarılı olmasını ister. Çocuklarının başarılı olması için de ellerinden gelen tüm imkanları kullanırlar. Çocuklarının gelecekte mutlu olmaları, güzel bir hayat kurmaları için başarılı olmaları gerekir. Özgüven sahibi, başarılı ve mutlu çocuklar herkesin ortak dileği, ortak amacı.
Başarı Ölçümleri İlkokulda Hızlıca Artar
Anne-babaların okul başarısı beklentileri ilkokuldan itibaren oluşmaya başlar. İlk beklenen akademik başarı çocuğun akıcı bir şekilde okuma-yazma öğrenmesi, okuduğunu anlıyor olması, dört işlem yapabilmesi ve problem çözebilmesi, matematik becerilerinin eksiksiz gerçekleşmesi ve yabancı dil eğitiminin temelini halletmiş olması.
Akademik Başarı Tek Başına Okul Başarısı Olamaz
Okul başarısının içinde anne-babaların en önemsedikleri ilk üç kriter budur. Türkçe, matematik ve yabancı dil becerileri. Aslında okul başarısından beklenti olarak ortaya çıkardığımız üç ders biraz da sistemin zorunlu tuttuğu, çocuğun ileride girmek zorunda kalacağı sınavlarda istenen yeterliliklerin temelidir. Oysa ki bunlar sadece çocuğun okulda öğrenimini gördüğü akademik becerilerin bir kısmıdır. Okul başarısı akademik becerilerin yanı sıra çocuğun sosyal, duygusal ve kişisel özelliklerinin de devreye girdiği bir bütün olarak değerlendirilmelidir.
Peki Gerçek Okul Başarısı Nedir?
Okul başarısı sadece çocuğun akademik başarısı değildir ve olmamalıdır. Okul başarısı çocuğun okul içindeki tüm yaşantısını kapsayan bir bütün olmalıdır. Çocuğun sosyal ilişkilerinden tutun da sanatsal işlerini, sportif başarılarını, yaratıcı düşünme becerisini, duygusal hassasiyetleriyle projelendirdiği çalışmalarını, kendini ifade etme becerisini, çocuğa dair her şeyi kapsamalıdır.
- Bu makale ilginizi çekebilir; Çocuklarımızı neden özel okula gönderiyoruz?
Bazı Başarılar Görmezden Gelinir
Çoğu okulda sosyal sorumluluk projeleri yürütülmektedir. Bazen bu projelere çocuklardan öyle yaratıcı ve çözüm odaklı öneriler gelmektedir ki bunun 8-9 yaşında bir çocuk tarafından kurgulanmış bir proje olduğunu anlamak güçtür. Bu tür sosyal yönleri kuvvetli çocuklar başarısız olarak mı değerlendirilecektir? Varsayalım bu çocuğun Türkçe ve matematik dersi ortalama bir puan aralığında. Fakat yürüttüğü sosyal sorumluluk projesiyle bu alanda çok faydalı çalışmalar yürütüyor. “Sosyal yönü çok kuvvetli, yardımsever bir çocuk ama dersleri biraz zayıf” olarak yorumlanacaktır muhtemelen. Sonuç olarak okul başarısı düşük olarak görülür. Başarılı olmak için bu proje yeterli görülmez.
- Bu sonuçlar doğrultusunda öğrenci fobisi Başarı Kaygısı ile ilgili makalemizi mutlaka okuyun!
Peki Ne Yapmalıyız?
Çocuğun başarı alanlarını açıp genişletmeli, başarı beklentilerimizin eksenini çocuğun ilgi, istek ve merak duyduğu, yetenekli olduğu alanlara kaydırmalıyız. Beklentilerimizin altında ezilen çocuklar yerine; mutlu, kendini ifade edebilen ve var olan yetenekleriyle kabullenilen çocuklar…