fb

Öğretmen Kime Göre Neye Göre İyi?

Görüntülenme Sayısı: 607

Öğretmenlik mesleği “nasıl olması” gerektiği en çok tartışılan mesleklerden biri. Çocuğu olmayan bir yetişkine en iyi öğretmen nasıl olmalıdır diye sorduğunuzda alanında donanımlı diye cevap vermesi muhtemeldir. Eğer sorduğunuz kişi olumsuz bir ilkokul deneyimine sahipse ilkokul öğretmeni özelliğini bu deneyime  göre cevaplar; herkese eşit davranmalı, şiddete başvurmamalı vb..

Tabi bu tanımlama çocuksuz bir yetişkinden “veli” ye dönüşünce ister istemez değişir. Çocuğa göre şekillenmeye başlar. Çocuğu çok hareketli ve sınır koyma konusunda problem yaşayan bir veliye göre iyi öğretmen disiplinli ve sert olarak tanımlanırken, çocuğu çok hassas ve içe kapanık bir veliye göre en iyi öğretmen çocuklara bol bol sosyal aktivite yaptıran ve duyarlı olmalıdır.

Öğretmen Kime Göre Neye Göre İyi?

İlkokul öğretmenliği oldukça hassas bir meslek. Diğer mesleklerin çalıştığı ortamlarda gün içinde yetişkinlerle bir etkileşim söz konusuyken, öğretmenlikte günün en etkin zamanları belli yaş grubundaki çocuklarla geçer. Bu geçen zamanı da en etkili, en güvenli, en öğretici şekilde doldurmak zorundasınız. Bir günlük değildir yıllar aynı çocuklarla geçer. Çocuklar evde olduklarından farklı davranışlar sergilerler okulda. Anne-baba olarak bilmediğiniz yönlerini öğretmen ortaya çıkarabilir, keşfedebilir. Evde fark edemediğiniz bir hassasiyetini iyi gözlemci bir öğretmen hemen hissedebilir.

Öğretmenin özelliklerinin nasıl olması konusunun tartışılmasının nedeni de budur zaten. Üniversiteden mezun olduğu alanı ve onun üstüne eklediği eğitim ve deneyimleri öğretmende zaten hali hazırda olması gereklidir; donanım ve deneyim. Bunun dışındaki özellikler tamamen değişkenlik gösterebilmektedir. Çünkü öğretmenin malzemesi çocuktur. Çocuk hassastır, kırılgandır, öğrenmeye açıktır, hareketlidir, neşelidir, kimi zaman sorunludur, kimi zaman mutsuzdur. Bir sınıfın içinde bir çok farklı karakterde öğrenci vardır. Annesi babası yeni ayrılmış bir çocuk, yeni bir kardeşi olmuş ve bununla başa çıkmakta zorlanan bir çocuk, her istediği yerine getirilen ama yine de bir türlü mutlu edilemeyen çocuk, sessiz ve iletişim kurmakta zorlanan çocuk, aşırı hareketli ve sınıfta oturmakta zorlanan çocuk, zaman zaman arkadaşlarına zarar verebilen bir çocuk, öğrenme güçlüğü yaşayan bir çocuk ve çok daha farklı özellikteki çocuklar. Öğretmen bu sınıfın içerisinde günde en az 6 saat çocukların duygusal hassasiyetlerini de gözeterek öğretim yapar. Bu öğretimi yaparken eğer anne-babası ayrı bir çocuk varsa çocuklara hitap ederken “eve gidince anne-babalarınıza söyleyin şöyle bir proje yapacaksınız.” dememeye özen gösterir, kullandığı dil önemlidir. Bir sınıfta bir tane anne-baba ayrı ya da olmayan çocuk varsa o sınıfın 4 sene boyunca derslerindeki anne ya da baba kelimelerinin yerini “evdeki yetişkinler” alır. Hareketli çocuğun 45 dakika boyunca sınıfta oturamayacağını bilerek onu hareket etmeye dönük aktivitelere yönlendirirken iletişime girmekte zorlanan çocuğu grup çalışmalarına teşvik eder. Bir yandan şiddete meyilli çocukta hep göz ucuyla takip edilir ve şiddete yöneleceği anlaşıldığında dikkati başka yöne çekilir. Anlatırken bile gözünüz önünde canlandırıldığında ne kadar yorucu geliyor değil mi?

Aslına bakarsanız iyi bir öğretmenin özelliklerinin başında etkili sınıf yönetimi gelir. Etkili sınıf yönetimine hakim öğretmenler sizlerin gözünde canlandırdığınız yorgunluğu fiziksel olarak yaşamazlar. Elbette fiziksel olarak da yorucu meslektir ama işin özü çocuk olduğu için zihinsel yorgunluğu çok daha fazladır. Sınıftaki heterojen gruba göre eğitim ortamını şekillendirir ve programını ona göre yapar.

İyi bir gözlemcidir. Bir çocuğun sorununu tespit ettiğinde uzun süre farklı ortamlarda gözlemler.

Aileyle iş birliği yapar. Tabi bu kısımda ailenin de iş birliğine açık olması çok önemli bir konu. Aileyle ortaklaşa çalışır. Sınıf içerisinde halledilemeyecek problemler için gerekirse farklı uzman desteğinden yararlanır.

Öğretmen bir anne ya da baba değildir. İyi bir rol modeldir ama asla bir ebeveyn değildir. Unutmamak gerekir ki öğretmen bir profesyoneldir. Çocuk için anne şefkati ya da baba sevgisi, anne ve babasıyla kurduğu iletişimde var olan duygular ayrıdır. Öğretmeniyle kurduğu iletişimden aynılık beklemek mesleğin profesyonelliğiyle bağdaşmaz. Öğretmen bilgiyi aktarıcı, rehber, destekleyicidir. Çocukla olan iletişimindeki duyguların anne ve babalık duygularıyla bir tutulması ve böyle bir beklenti içerisine girilmemesi önemlidir.

Etkili sınıf yönetimine sahip, donanımlı bir profesyonel olan öğretmen kime göre iyidir sorusunun cevabı bu durumda sınıftaki öğrencilerine göredir olacaktır. Bu özelliklere sahip bir öğretmen ve işbirliğine yatkın destekleyici bir aile çocuğun öğretim yaşantısının en büyük başarısı olacaktır.

Bu makale Esin Acartürk tarafından 29 Ocak 2016 tarihinde yazılmıştır.
Diğer Veliler ile Paylaş!

Bu makaleye henüz bir yorum yapılmamış ilk yorumu yapan sen ol! Yorum Yap
Yorum Yap
Ad Soyad *
E-Posta Adresiniz *
Yorumunuz *
Sonraki Makaleye Göz Atın
Güvenli İnternet Kullanımı Artık internet çağında yaşıyoruz, ödevler, sunumlar ve daha fazlası için çocuklarımız da bundan yararlanıyor.