fb

Okul Öncesi Eğitimde Yaklaşım Modelleri

Görüntülenme Sayısı: 2807

Okul öncesi eğitimin önemi uzmanlar tarafından sık sık vurgulanıyor. Çocukların sağlıklı birer yetişkin olması için okul öncesi eğitimde uygulanan eğitim modellerinin birçok faydası var. Bu yaklaşımların en önemli üç tanesi; Montessorı, Waldorf ve Reggio Emilia. Bunların yanı sıra; PYP(Primary Years Program), High Scope, Bank Street, Creative Curriculum ve Cooperative’de uygulanan diğer yaklaşım modelleri.

Okul Öncesi Eğitimde Yaklaşım Modelleri-1

Her biri farklı gelişim alanlarına odaklanan bu yaklaşımlar, belirli değerlere öncelik verir ve bazı davranışları geliştirmeyi hedefler. Bu yaklaşımların ayrıntılarına bakıp, çocuğunuz için en doğru eğitim modelini bulabilirsiniz.

Montessori

Montessori yaklaşımı, 1900’lü yılların başında Roma’da Maria Montessori tarafından geliştirilmiştir. Bu yaklaşımın merkezinde çocuklar vardır. Eğitimi veren öğretmen çevreyi hazırlar ve çocuğun çevreyle etkileşime geçmesini sağlar.

Akademik gelişimi destekler. Çocukların kendilerine özgü bir birey olmalarını sağlar. Her çocuğun kendi kapasitesi doğrultusunda öğrendiği bilgiye odaklanmasına olanak tanır. Bu yaklaşımın çocuğa kazandırdığı diğer özellikler; özgüven, inisiyatif, konsantrasyon, düzenlilik, ne istediğini bilme, bağımsızlık ve başkalarına olan saygıyı geliştirme gibi terimlerle tanımlanabilir.

Ülkemizdeki eğitim sisteminde aynı yaştaki öğrenciler aynı sınıfta eğitim görür. Montessori yaklaşımına göre ise bu durum böyle değildir. Bu yaklaşımda farklı yaş gruplarındaki çocuklar aynı sınıflarda eğitim görmelidir. Uygulamadaki amaç, büyük yaş çocukların daha küçük yaş çocuklar için rol model olması; büyük yaş çocuklar için de yardımlaşma ve özgüvenin desteklenmesidir.

Montesorri yaklaşımıyla eğitim veren okullarda çocukların kullandığı oyuncaklar da sahip oldukları nitelikler bakımından farklılık gösterir. Çocuklar farklı duyu organlarıyla oyuncakları keşfederek özgür bir ortama kavuşurlar. Bu oyuncaklar küçük kas gelişimini sağlarken hem de basitten zora, somuttan soyuta geçişi öğrenmeyi destekler.

Peki, Neden Montesorri Yaklaşımını Tercih Etmelisiniz?

  • Çocuklarınız daha bağımsız bireyler olur ve liderlik becerileri öne çıkar,
  • Öğrenme faaliyeti, sakin ve özgür bir ortamda gerçekleşir,
  • Çocukların bireysel farklılıkları ortaya çıkar.
Okul Öncesi Eğitimde Yaklaşım Modelleri-2

Waldorf

Waldorf yaklaşımı, 1919 yılında Rudolf Steiner tarafından geliştirilmiştir. Bu yaklaşımın temel amacı, çocukların tüm gelişim alanlarına odaklanarak eğitim almasıdır. Eğitimin ilk yıllarında oyun ile öğrenme gerçekleştirilir.

Bu yaklaşımda, etkinlikler rutin olarak yapılır ve farklı yaşlardaki çocuklar aynı sınıflarda eğitim alır. Öğretmen birkaç yıl boyunca aynı sınıfla eğitime devam eder. Oyun odaklı olan bu yaklaşımda çocuklar çoğunlukla bahçede zaman geçirir. Bahçede geçirilen zaman diliminde hedeflenen amaç, çocukların doğa ile iç içe olmasıdır. Bu sayede çocuklarda doğa bilinci ve sevgisi oluşur.

Bir diğer amaç ise, tüm etkinliklerin yaratıcı yollarla planlanması ve uygulanmasıdır. Bu yaklaşımın dikkat çeken özelliklerinden biri de akademik gelişime çok fazla odaklanmaması ve teknolojiyi eğitim sürecinin dışında tutmasıdır. Bu eğitim sisteminde okuma-yazma çalışmaları 1. sınıfta başlar.

Neden Waldorf Yaklaşımını Tercih Etmelisiniz?


  • Çocuğunuzun bireysel gelişimi desteklenir,
  • Çocuğunuzun neyi düşünmesine değil, nasıl düşünmesi gerektiğine odaklanır,
  • Çocuğunuzun yaratıcılığını destekler ve çok yönlü gelişmesini sağlar,
  • Çocuğunuz Waldrof okulunu bitirdikten sonra, kendi yolunda kimseye ihtiyaç duymadan büyük bir özgüvenle ilerler.
Okul Öncesi Eğitimde Yaklaşım Modelleri-3

Reggio Emilia

En çok uygulanan yaklaşım modellerinden biri olan Reggio Emilia, İtalya’da bir kasaba ismidir. Reggio Emilia kasabasında anne-babalar çocukları için bir okul kurmak istemiştir ve bu yaklaşım ortaya çıkmıştır.

Çocukların araştırmaya teşvik edilmesi ve öğretmenlerin de çocukları araştırmaya yönlendirmesi üzerine geliştirilmiştir. Reggio Emilia Yaklaşımı’nı uygulayan okullar proje merkezlidir ve birçok okul öncesi programını içinde barındırır. Çocukların ilgilerine göre projeler seçilir ve müfredat oluşturulur.

Reggio Emilia Eğitim Yaklaşımını Tercih Etmeniz İçin Sebepler;

  • Çocuğunuz iyi bir vatandaş olur,
  • Çocuğunuz, sorunları ve anlaşmazlıkları çözme becerisini edinir,
  • Çocuğunuz proje bazlı çalışarak işbirliği içinde çalışır.
Okul Öncesi Eğitimde Yaklaşım Modelleri-4

DİĞER YAKLAŞIM MODELLERİ


PYP (Primary Years Program) – İlk Yıllar Programı

PYP (Primary Years Program) yani İlk Yıllar Programı, 3-12 yaş arası çocuklar için planlanmış bir programdır. Bu programdaki temel amaç, çocukların sosyal ve fiziksel dünyayı aktif olarak öğrenmeleridir.

Bilgiler tek başına yeterli değildir. Kavram, beceri ve tutumlar geliştirilmelidir. Uluslararası zihniyete sahip bireyler yetiştirmeye yönelik disiplinler üstü bir öğretim programıdır.

Program hakkında ayrıntılı bilgi almak için Özel Okullarda Uygulanan Primary Years Programı adlı makaleyi okuyabilirsiniz.

Okul Öncesi Eğitimde Yaklaşım Modelleri-5

High Scope (Yüksek Kapsam)

High Scope Eğitim Yaklaşımı’nda çocuk, müfredat ve programın merkezindedir. Temel amaç, çocuğun aktif öğrenmeyi gerçekleştirebilmesidir. Çocuklar kendi kendilerine plan yapıp öğrenme eylemini gerçekleştirebilirler. Etkin öğrenme bir diğer amaçken tüm duyuruların aktif olduğu bir öğrenme ortamı oluşturulur.

Bank Street (Bank Caddesi)

Bu yaklaşım modeli de oyun merkezli öğrenme ile benzerlik gösterir. Çocuklar, aktif olarak öğrenir, araştırma yapar, gözlemler ve farklı müfredatları tecrübe eder. Oyuncaklar ve kullanılan materyallar çok önemlidir. Bunlar öğretmenin kolaylaştırıcı olmasını vurgular.

Creative Curriculum (Yaratıcı Öğretim Programı)

Creative Curriculum yani Yaratıcı Öğretim Programı, eklektik olarak birçok yaklaşımı içinde barındırır. Öğretmen, çocukları yönlendirir ve gözlem yaparak değerlendirir.

Cooperative (Kooperatif)

Bu yaklaşımda, aileler çocukların eğitimine katılır ve okulda söz sahibidirler. Sınıfların düzenlenmesi ve programların hazırlanmasında okul ile işbirliği içinde olurlar. Problemlerin çözümüne odaklanılır. Programdaki amaç, ailelerin çocuklarının gelişimini yakından gözlemlemesidir.

Bu makale tarafından 05 Haziran 2017 tarihinde yazılmıştır.
Diğer Veliler ile Paylaş!

Bu makaleye henüz bir yorum yapılmamış ilk yorumu yapan sen ol! Yorum Yap
Yorum Yap
Ad Soyad *
E-Posta Adresiniz *
Yorumunuz *
PAYLAŞ
Sonraki Makaleye Göz Atın
Okul Öncesi Oyunlar ve Faydaları Okul öncesi oyun etkinliklerinin faydaları ve bazı okul öncesi hareketli oyun örneklerini sizler için bir araya getirdik.
İstanbul Bölgesinde Yorumlanan Bazı Okullar
Özel Okul
Mutlu Ağaç Anaokulu Okulda çocukların doğal öğrenme sürecini , yaratıcılıklarını destekleyen Reggio Emilia sistemi uygulanıyor. Bunun yanı s...
Hemen İncele
Özel Okul
Özel Bir Irmak Anaokulu Ferah iç açıcı bir okul çocuklar için bilhassa. Rahatça oynayabildikleri, öğretmenlerin kontrolünde iyi vakit geçiriyorl...
Hemen İncele
Özel Okul
Özel Kaşif Çocuk Akademisi Anaokulu Büyükçekmece Şubesi Büyükçekmece'de bence en iyi okul gerek okulun fiziksel yeterliliği gerekse verdikleri eğitim en önemlisi de öğretmenler...
Hemen İncele
11079 Farklı Okuldan
Uygun Olanı
Bul!